Frederik van Travel Trends op rondreis in Mexico

De afgelopen 12 maanden zochten we 105% meer naar rondreizen en verre vakanties. De zoekterm ‘rondreis Mexico’ was het laatste jaar maar liefst 271% populairder dan voordien. Dat hoeft ons niet te verwonderen aangezien het zoekvolume in 2020 en 2021 volledig stil was gevallen.

Maandelijks zoekvolume op zoekterm rondreis mexico
Maandelijks zoekvolume op zoekterm ‘Rondreis Mexico’ (26/10/2022)

De opvallende interesse naar ‘rondreis Mexico’ was voor de redactie van Travel Trends wel reden genoeg om de verschillende SEA advertenties van reisorganisaties onder de loep te nemen en met elkaar te vergelijken.

serp op zoekterm rondreis mexico
Search Engine Result Page op zoekterm ‘rondreis Mexico’ (26/10/2022)

Wie vertrouwd is met Google Ads weet dat de resultaten en advertenties die je te zien krijgt afhangen van het moment van je zoekopdracht. Wie zochten op een woensdagavond in oktober vanuit een Belgische gemeente naar ‘rondreis mexico’.

Koppen en beschrijvingen

Maar liefst 3 van de 4 advertenties die we te zien krijgen sturen ons naar een .nl domein. Alle advertenties die we te zijn krijgen zijn van Nederlandse organisaties.

Elke organisatie legt een andere klemtoon in de titels of koppen. Bewust of onbewust? Het is Google die bepaalt welke titels je te zien krijgt.

Je kan tot 15 verschillende koppen en 4 verschillende beschrijvingen ingeven. In elke advertentie worden maximaal 3 koppen en 2 beschrijvingen vertoond. Mogelijks zorgt Google ervoor dat de advertenties voldoende onderling verschillen.

1. Evaneos zet zowel in de kop als in de omschrijving sterk in op coronadekking, uitstelgarantie en optie tot annuleren.

2. 333travel beweert dan weer dat zij het massatoerisme ontvluchten en beloven jou verborgen parels in Mexico.

3. ANWB zet (vanzelfsprekend) in op ontzorging en service: zij regelen alles van A tot Z voor jou.

4. Riksja Travel trekt dan weer volop de kaart van individuele rondreizen. Zij zijn bovendien de enige organisatie die uitpakken met een duurzame belofte: 100% van jouw CO2-uitstoot zal door hen worden gecompenseerd.

Als reisorganisatie adverteren op Google ads: wat moet je onthouden?

Zorg voor voldoende afwisseling in je koppen en wees daar heel creatief in. Of je het nu leuk vind of niet, Google zal mee beslissen met welke USP je zal communiceren.

Het kan bovendien interessant zijn om bijkomend onderzoek te doen naar de sterkst stijgende zoektrends. Onderzoek leert ons dat ‘individuele rondreis mexico’ een van de sterkst groeiende gerelateerde zoektermen is. Vanuit dat standpunt lijkt Riksja Travel hier als winnaar uit te komen.

Verder zijn mensen op zoek naar regio Yucatan, reizen van 10 dagen tot 4 weken en/of de combinatie met aanvullende bestemmingen zoals Guatemala, Costa Rica of Cuba.

gerelateerde zoektermen voor rondreis mexico
Gerelateerde zoektermen ‘rondreis Mexico’

Verder blijkt hier ook het belang van de verschillende extensies die Google Ads aanbieden. Naast koppen en beschrijvingen kan je ook oa. sitelinks, highlights, afbeeldingen, locatie- en telefoon, lead formulieren, … delen.

Extensies zorgen ervoor dat de kans groter is dat een advertentie in het oog springt of dat je op een advertentie klikt. Of Google jouw componenten toont is afhankelijk van verschillende factoren.

1. Afbeeldingsextensies zorgen voor visuele herkenbaarheid. Evaneos valt hier uit de boot doordat zij als enige geen afbeelding toevoegen aan hun advertentie.

2. Denk goed na over jouw sitelinks. Ook hier kan het interessant zijn om Google Trends en gerelateerde zoektermen te onderzoeken. Voorkom ook vreemde – weinig relevante – sitelinks. In de advertentie van 333travel stellen wij ons bijvoorbeeld vragen rond de ‘strandvakantie’ sitelink.

Vergeet je merknaam niet te vermelden

Het valt ons ook op dat Evaneos en Riksje de enige organisaties zijn waar hun bedrijfsnaam in de koppen vermeld staat. Ondanks dat search advertising vaak wordt afgerekend op conversiewaarde, vinden wij het belangrijk om jouw branding niet uit het oog te verliezen.

Voor zoektermen zoals ‘rondreis Mexico’, is het niet ongebruikelijk dat het een tijd duurt vooraleer toeristen hun vakantie boeken. Gemiddeld heeft een klant 7 touchpoints nodig vooraleer hij tot een conversie over gaat. Door jouw merknaam te vermelden vergroot je de kans dat jouw merk hem zal bijblijven.

Duik nog even in jouw search ads en kijk snel na of je voldoende koppen hebt waar je merknaam in vermeld staan.

Meer marketing tips? Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Would you like to share your thoughts?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *