De crisis van het afgelopen anderhalve jaar heeft heel wat impact gehad op het consumentengedrag van de reiziger. Destination Think heeft daarom 9 travel trends voor 2022 opgelijst die bestemmingen en organisaties moeten helpen om meer en beter in te spelen op hun verwachtingen.
No more travel shaming
Zo lijkt er volgens Destination Think een einde te komen aan het schaamtegevoel dat in het begin van de pandemie bij reizigers de kop kwam opsteken. We hebben niet langer het gevoel dat we ons moeten verantwoorden om op vakantie te gaan.
Als het kan én als het mag, dan gaan we simpelweg op vakantie.
Langer op vakantie, naar verre bestemmingen
The Guardian gaat daar nog iets verder in. Volgens hen moeten we ons voorbereiden op een periode waarin heel wat reizigers lange reizen willen maken naar verre bestemmingen. Na 2 jaar eerder beperkte vrijheid te hebben wat betreft onze bestemmingskeuze, zijn fanatieke reizigers nu al bezig met het plannen van een nieuwe droomvakantie.
Flexibele boekingsvoorwaarden
Uiteraard zijn onze gewoontes met betrekking tot het boeken van vakanties ook veranderd. Iedereen verwacht dezer dagen flexibele voorwaarden en terugbetalingen indien een vakantie niet kan doorgaan zoals gepland.
Trip Stacking
Een gevolg van die onzekerheid is Trip Stacking. Een fenomeen dat door New York Times gebruikt wordt voor het geval dat reizigers die flexibele voorwaarden misbruiken om 2 vakanties te organiseren, waarvan ze er last-minute één van annuleren.