Billboard van Airbnb

Dapper. Zo worden de plannen van Airbnb om in volle coronapandemie naar de beurs te trekken omschreven. Op basis van de IPO van Airbnb – de publicatie die gepaard gaat met de Amerikaanse beursintroductie – probeert de redactie van PhocusWire enkele lessen te trekken die marketeers leren hoe dit verhuurplatform hun plaats tussen de grote spelers zoals Booking.com en Expedia kon innemen.

Branding beats performance

Airbnb koos er van bij het begin voor om een sterke community van reisliefhebbers op te bouwen, eerder dan (nog meer) miljoenen te investeren in performance marketing.

De kracht van die aanpak wordt vooral tijdens de coronacrisis duidelijk. Ondanks dat het marketingbudget in het derde kwartaal van 2020 met 76% werd teruggeschroefd, haalt het verhuurplatform nu evenveel organische en rechtstreekse bezoekers. Goed voor 93% van alle websiteverkeer.

Door de afgelopen 12 jaren een loyale community op te bouwen kan Airbnb hun marketingkosten vandaag laag houden, maar wél de hoogste EBITDA ooit voorleggen.

Ter vergelijking: de verhouding marketingkosten ten opzichte van inkomsten bedroeg voor Airbnb 9%, bij concurrent Booking.com maar liefst 42%.

EBITDA van Airbnb doorheen de jaren

Elke week een overzicht van de laatste Travel Trends? Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

🚀 Of activeer, net als 200+ travel professionals, wekelijkse updates via WhatsApp via de button rechts onderaan.

Would you like to share your thoughts?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *