Travel Trends: Voice Assistant

Wandelen we binnenkort onze hotelkamer binnen en vragen we aan onze voice assistant om de gordijnen te openen, een afspraak te maken in de wellness faciliteiten of om ons te wekken om halfzeven ’s ochtends?

Klinkt het nog allemaal futuristisch of zijn we de doorbraak van voice assistance nabij?

De cijfers: 1 op 5 Belgen praat al regelmatig met een voice assistant

Vorig jaar werden er wereldwijd 146,9 miljoen slimme speakers verscheept. Dat was toen een groei van 70% in vergelijking met 2018.

In minder dan 5 jaar haalde de helft van de Amerikaanse gezinnen een smart speaker in huis. Daarmee scoort spraaktechnologie de hoogste penetratiegraad ooit. De smartphone, televisie, internet of radio. Allen hadden ze meer dan 5 jaar nodig om de helft van de bevolking te bereiken.

Volgens marktonderzoeksbureau Multiscope hebben minstens 1 miljoen Belgische en 1,5 miljoen Nederlandse huishoudens thuis een smart speaker staan, waarvan de meerderheid een Google Assistant gebruikt.

Case study Alexa for Hospitality: 83% van de hotelgasten is tevreden met de service van spraaktechnologie in hun hotelkamer

Het Amerikaanse voice agency Rain mocht het afgelopen jaar ruim 4.000 smartspeakers installeren in de hotelkamers van Wynn Las Vegas en Encore Resort. Op die manier konden ze niet enkel gasten sneller helpen, het personeel kon ook een pak efficiënter worden ingezet.

Volgens de VP of Operations van Wynn werden maandelijks 12.000 simpele vragen gesteld aan Alexa over de openingsuren van het restaurant, de bar, de wellness of de fitnessruimte. De tijd die je nodig zou hebben om die vragen door een personeelslid te behandelen zou overeenkomen met 1,5 à 2 full-time werkkrachten.

Volgens een onderzoek bij meer dan 40.000 hotelgasten werd de service van Alexa zeer goed onthaald. 85,6% vond de service gebruiksvriendelijk en 83,7% was tevreden tot zeer tevreden met de service van spraaktechnologie in hun hotelkamer. Bovendien gaven 7 op 10 hotelgasten aan dat ze in de toekomst naar een kamer met Alexa for Hospitality zouden vragen, mocht de dienst beschikbaar zijn.

We kunnen dus stellen dat spraaktechnologie op de rand van de doorbraak staat. Meer en meer huishoudens raken gewend aan het gebruik van een smartspeaker en als gevolg van de coronacrisis is het draagvlak voor contactloze service groter dan ooit.

Elke week een overzicht van de laatste Travel Trends? Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Meer artikels over contactloos reizen?

Would you like to share your thoughts?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *