Categorieën
Blog

Vakantiedrang: het zomerseizoen is nu al begonnen

“Vakantiedrang” wordt het woord van het jaar, zo start het recente persbericht van Neckermann.

Zij zien dat Belgen massaal hun zomervakantie zijn beginnen plannen. Maar liefst 75% van al hun boekingen op dit moment zijn voor vakanties deze zomer.

Ook bij Corendon merken ze sinds Kerstmis een gelijkaardige toename van het aantal boekingen:

Sinds Kerst merken we een duidelijke verschuiving van last-minute boekingen voor winterzon naar circa 75% van de boekingen voor de zomerperiode naar de Griekse en Spaanse eilanden.

Thomas Heezen, Head Online Marketing België bij Corendon

Meer nog, bij Neckermann zien ze dat we gemiddeld 12% meer uitgeven aan luxe en comfort in vergelijking met vroeger. Vooral de paasvakantie en de eerste week van juli zijn in trek bij de Belgische toeristen.

Travel Trends nam de proef op de som. Zoektrends van januari zijn nog niet beschikbaar maar onderzoek leert dat er in december al veel meer gezocht werd naar vliegtickets (+82%) en vliegvakanties (+222%) in vergelijking met een jaar geleden.

Meer Travel Trends in jouw mailbox ontvangen?

Categorieën
Blog

Disney ontvangt een patent voor metaverse pretpark

Disney heeft recent een patent ontvangen voor een ‘virtual world simulator’ die het mogelijk moet maken om gepersonaliseerde interactieve attracties aan bezoekers te tonen. De aanvraag dateerde al van 2020.

This is merely a prologue to a time when we’ll be able to connect the physical and digital worlds even more closely, allowing for storytelling without boundaries in our own Disney metaverse.

Bob Chapek, CEO van Disney

In tegenstelling tot heel wat andere gelijkaardige augmented reality projecten willen ze bij Disney geen gebruik maken van een headset, wel van hun eigen mobiele telefoon en een projector.

Op basis van jouw locatie zal een persoonlijke ervaring worden weergegeven die je in 3D kan projecteren in fysieke ruimtes, muren of objecten in het pretpark.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang alle recente Travel Trends

Categorieën
Blog

Femmebnb staat in de Hot 25 Travel Startups van PhocusWire

Elk jaar publiceert PhocusWire een lijst van 25 Travel Startups die we absoluut moeten volgen dat jaar.

Startups die in de lijst voorkomen zouden volgens diverse Travel Experts een grote kans hebben om tijdens deze uitdagende periode van de grond te komen én dankzij hun innoverend karakter ook in de nabije toekomst te blijven groeien.

Femmebnb, voor en door vrouwen

Bij Femmebnb kunnen vrouwelijke reizigers veilige en comfortabele vakantiehuizen boeken bij andere vrouwen. Zo hoopt Femmebnb een label te worden dat de gemoedsrust van alleenreizende vrouwen of vrouwengroepen kan verhogen.

Femmebnb is ook eigenaar van HerCommunity, een platform waar vrouwelijke hosts en reizigers van verschillende cultuur en afkomst contact kunnen leggen met elkaar en waar ze reisplannen kunnen maken met een virtuele reisagente (op basis van artificiële intelligentie).

Femmebnb geeft ook terug aan de maatschappij. Voor elke vakantie die via Femmebnb wordt geboekt worden jonge meisjes in Afrika op diverse manieren ondersteund.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang nieuwe Travel Trends in jouw mailbox

Categorieën
Blog

No More Travel Shaming in 2022

De crisis van het afgelopen anderhalve jaar heeft heel wat impact gehad op het consumentengedrag van de reiziger. Destination Think heeft daarom 9 travel trends voor 2022 opgelijst die bestemmingen en organisaties moeten helpen om meer en beter in te spelen op hun verwachtingen.

No more travel shaming

Zo lijkt er volgens Destination Think een einde te komen aan het schaamtegevoel dat in het begin van de pandemie bij reizigers de kop kwam opsteken. We hebben niet langer het gevoel dat we ons moeten verantwoorden om op vakantie te gaan.

Als het kan én als het mag, dan gaan we simpelweg op vakantie.

Langer op vakantie, naar verre bestemmingen

The Guardian gaat daar nog iets verder in. Volgens hen moeten we ons voorbereiden op een periode waarin heel wat reizigers lange reizen willen maken naar verre bestemmingen. Na 2 jaar eerder beperkte vrijheid te hebben wat betreft onze bestemmingskeuze, zijn fanatieke reizigers nu al bezig met het plannen van een nieuwe droomvakantie.

Flexibele boekingsvoorwaarden

Uiteraard zijn onze gewoontes met betrekking tot het boeken van vakanties ook veranderd. Iedereen verwacht dezer dagen flexibele voorwaarden en terugbetalingen indien een vakantie niet kan doorgaan zoals gepland.

Trip Stacking

Een gevolg van die onzekerheid is Trip Stacking. Een fenomeen dat door New York Times gebruikt wordt voor het geval dat reizigers die flexibele voorwaarden misbruiken om 2 vakanties te organiseren, waarvan ze er last-minute één van annuleren.

Blijf in 2022 op de hoogte van de meest recente travel trends. Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Categorieën
Blog

Deze 3 trends dragen volgens Google het meeste bij aan het herstel van de reissector

In een recent Amerikaans marktonderzoek ging Google op zoek naar het consumentengedrag in de reissector. Samen met IPSOS concludeerden ze dat deze 3 ontwikkelingen de komende periode het meest bijdragen aan het herstel in onze sector.

Life moments

56% van de markt geeft aan dat ze in de komende 2 jaar van plan zijn om te trouwen, te verhuizen of van job te veranderen. Maar liefst 78% van hen geeft aan dat ze omwille daarom meer zullen reizen. Prijs (85%), flexibiliteit (78%) en veiligheid op vlak van COVID (70%) zijn het belangrijkst tijdens het boekingsproces.

Inclusief toerisme

Het onderzoek vond plaats in Amerika. 86% van de bevraagde consumenten van vreemde origine geeft aan dat ze het afgelopen jaar op vakantie zijn geweest. 75% van hen geeft aan dat ze op reis gingen omwille van culturele en ethnische overwegingen. Dat zijn reizigers die op bezoek gaan bij familie of op onderzoek gaan naar hun eigen culturele achtergrond.

Milieu

Het hoeft misschien niet te verrassen, maar consumenten worden zich meer en meer bewust van ecologische impact van reizen. Voor het eerst geeft meer dan 50% van de ondervraagden aan dat hun CO2-uitstoot impact heeft op hun reisbeslissingen.

Online

Geen major trend volgens Google, maar toch in de kantlijn vermeld. Reizigers spenderen 71% van hun voorbereidingen online. 57% doet online inspiratie op voor een volgende reisbestemming.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang de Travel Trends in jouw mailbox

Categorieën
Blog

Is “Introducing the Icelandverse” één van de beste marketingcampagnes van het jaar?

Enkele weken geleden lanceerde Mark Zuckerberg de rebranding van Meta. De overkoepelende organisatie van Facebook zet vanaf nu vol in op de metaverse. Dat is de verzamelnaam van virtuele werelden en augmented reality toepassingen die tot onze verbeelding spreken.

Inspired by Iceland (een overkoepelende marketing organisatie van sterke nationale merken die IJsland promoten) komt nu met een geweldige creatieve parodie op de go-to-market video van Meta.

Rafat Ali, de hoofdredacteur van Skift, was dusdanig enthousiast en bombardeerde ‘The Icelandverse’ prompt tot beste marketingcampagne van het jaar.

De originele Meta-introductie kan je hier ook nog even terugkijken.

Ontvang elke week de meest recente Travel Trends in jouw mailbox

Categorieën
Blog

Black Friday wordt Fair Friday bij TUI

Eind deze maand is het weer zover: dan wordt de ene korting na de andere stuntprijs naar ons hoofd gesmeten. Dat is echter buiten TUI Nederland gerekend: zij dopen Black Friday om tot Fair Friday.

Voor elke Fair Travel – een vakantieconcept met extra aandacht voor omgeving, lokale bevolking en energie – die op vrijdag 26 november wordt geboekt, verdubbelt TUI de persoonlijke bijdrage die wordt geïnvesteerd in duurzame projecten over de hele wereld.

“Wij lanceren Fair Friday omdat wij vinden dat je niet alleen moet praten over wat je wilt bijdragen aan een betere wereld, maar ook iets moet dóen. Zelfs als dat op korte termijn qua verkoop een beetje schuurt; we verkopen tenslotte ook geen vliegreizen meer naar Parijs, alleen nog auto- en treinreizen. Uiteindelijk winnen we er allemaal mee.”

Elke vakantie die op Fair Friday wordt geboekt, levert zo €4 per persoon op voor lokale projecten op diverse vakantiebestemmingen.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang Travel Trends in jouw mailbox

Categorieën
Blog

Wanderful organiseert Wanderfest, een travel festival voor en door vrouwen

Wanderful – de Amerikaanse community die meer dan duizend vrouwelijke reisliefhebbers met elkaar in contact brengt – organiseert in maart volgend jaar een Travel Festival door en voor vrouwen.

De eerste editie van Wanderfest wordt georganiseerd in New Orleans. Op de mainstage delen vrouwelijke reizigers hun ervaringen of zorgen DJ’s, yoga- en fitnessinstructeurs voor inspirerende ervaringen.

Er is ook een marketplace waar reisorganisaties en travel shops jou helpen om jouw volgende vakantie vlekkeloos te laten verlopen. Opvallend is ook de eerste Wanderful Woman Parade waar vrouwelijke reisliefhebbers samen door de stad trekken om feest te vieren.

Ontvang meer inspirerende Travel Trends, schrijf je in op onze nieuwsbrief

Categorieën
Blog

Innoveren bij de NMBS

Het Gentse digital product studio In The Pocket organiseert van 19 tot 21 oktober Studio Shift: een online radioshow rond digitale trends en innovaties.

Vandaag hadden ze Stefan Costeur van NMBS te gast. Hij leidt sinds 2019 het Digital Lab van de NMBS. Daar speuren ze continue naar verbeteringen en innovaties die de customer experience van de reizigers ten goede komt.

Tijdens Studio Shift vertelt hij hoe ze bij NMBS zo snel en efficiënt mogelijk aan meer en betere producten en ervaringen bouwen: van zware digitale ontwikkelingen tot het markeren van silent zones in treinwagons met stickers.

Een leerrijk gesprek over innoveren in complexe en grote organisaties:

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuwe Travel Trends in jouw mailbox

Categorieën
Blog

Volg je de OnlyFans account van Toerisme Wenen al?

Voor zover wij weten is dit de eerste toeristische OnlyFans account, maar misschien hebben we ons nog niet zo goed verdiept in het kanaal.

Toerisme Wenen startte het kanaal als reactie op de vele problemen die de Oostenrijkse musea ondervonden door de richtlijnen rond naaktheid op sociale media.

“Het werd vrijwel onmogelijk om onze bekendste naaktkunstwerken als promotiemateriaal voor onze musea te gebruiken”, vertelt Helena Hartlauer.

Maar daar vond ze dus een creatieve oplossing voor: ‘Vienna’s 18+ content’.

Ohja, wie bekend is met OnlyFans (of wie een excuus zoekt om een profiel aan te maken) kan hier alvast een voorproefje bekijken.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig Travel Trends in jouw mailbox