Categorieën
Blog

De reiswereld moet voorbereid zijn op een kortere customer journey

Vanaf 19 april wordt het reisverbod in België opgeheven. Vooralsnog levert dat nog geen stormloop op, aldus Piet Demeyere van TUI op Emerce. Al stelt Red Online Marketing wel dat de interesse naar Europese vakantiebestemmingen de laatste 90 dagen is toegenomen.

Verwacht wordt dat eens het opnieuw beter weer zal worden én er meer informatie over op vakantie gaan te rapen zal vallen, de boekingen snel zullen toenemen.

Red Online Marketing komt met marketing-tips en inzichten die reisorganisaties helpen om meer en beter te presteren.

In andere landen zoals het Verenigd Koninkrijk en Duitsland merken we dat positief nieuws en perspectief op vakantie, in tegenstelling tot in België, wél een directe invloed heeft op het boekingsgedrag van de consument.

Mogelijks heerst er nog veel onduidelijkheid bij de Belgische consument: naar welke regio’s mogen we op vakantie en welke maatregelen ben je verplicht te nemen?

Reisorganisaties zoals Sunweb spelen daar goed op in met initiatieven als www.magikalopvakantie.be.

Er zal een zeer korte tijd tussen oriëntatie en boeken zitten dit jaar. Als reisorganisatie is het zaak om kort op de bal te kunnen spelen. Red Online Marketing zag in februari bij sommige reisorganisaties de boekingen van week naar week al stijgen met 120%, enkel door het mooie weer.

Zulke cijfers zijn ook te merken in binnenlands toerisme dat een boost kreeg bij elke persconferentie waar bleek dat reizen nog even niet mogelijk was.

Elke week een overzicht van de laatste Travel Trends? Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Categorieën
Blog

De impact van een jaar ‘zonder’ cruises

Op Skift kan je een hele interessante longread lezen over de impact en gevolgen van “één jaar zonder cruises”, niet enkel op de rederijen maar ook op bestemmingen waar de schepen aanmeren.

Ruim één jaar nadat we met z’n allen in lockdown gingen, staat geen enkele niche in de reissector voor een grotere uitdaging dan de cruise-industrie.

Het businessmodel van de rederijen staat onder druk en voor tal van bestemmingen is het duidelijk geworden dat ze (soms te) afhankelijk zijn van het cruisetoerisme.

Uit een recent onderzoek blijkt dat 67% van de toeristen minder wil cruisen omwille van de coronacrisis. De beelden en verhalen van cruiseschepen en hun bemanning die niet mogen aanmeren in de haven omwille van coronabesmettingen, zit bij hen nog vers in het geheugen.

Op enkele uitzonderingen na (MSC Cruises ging van wal in augustus en verwelkomde sindsdien meer dan 55.000 toeristen) zijn rederijen op zoek naar manieren om hun activiteiten te hervatten.

Het lijkt erop dat sommige bestemmingen liever geen grote cruiseschepen meer verwelkomen. Er is het nieuwe verbod van Venetië op het aanmeren van grote cruiseschepen in de historische stad, of de wet van Key West die de toegang van grote schepen blokkeert.

Maar soms laat de afwezigheid van cruise-toerisme ook een grote economische impact na:

There are businesses that have grown up completely around the cruise industry that have nothing right now

Karla Hart, activist and founder of Juneau CAN Rethink Tourism

De longread van Skift gaat dieper in op de economische, sociale en milieu-effecten van een jaar zonder cruises op tal van bestemmingen.

Elke week een overzicht van de laatste Travel Trends? Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Categorieën
Blog

Bewonder het Lam Gods aan de hand van Augmented Reality

“Het Lam Gods” is naar zijn definitieve nieuwe plek verhuisd in de Sint-Baafskathedraal in Gent. Het belevingscentrum zet daarbij ook vol in op nieuwe technologie: bezoekers ontdekken de geschiedenis over dit veelbesproken kunstwerk vanaf nu in augmented reality.

In de crypte van de kathedraal reist u met behulp van een augmented reality toestel – je hebt de keuze tussen een bril of tablet – diep in het verleden en ervaart de bewogen geschiedenis van het Lam Gods en de Gentse kathedraal alsof u er zelf bij was.

De tour is beschikbaar in 9 verschillende talen. Op basis van uw eigen kennis over het Lam Gods en de kathedraal kiest u voor de ‘standard’, ‘master of detail’ of, als u het liever wat luchtiger houdt, de ‘family’ tour. Er zijn tours beschikbaar van 40 of 60 minuten.

Elke week een overzicht van de laatste Travel Trends? Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Categorieën
Blog

Internationaal accelerator programma voor sociaal ondernemerschap in toerisme

Iedereen die droomt om een organisatie in de toeristische sector op te richten die een sociale meerwaarde tot stand kan brengen kan zich nu inschrijven in een internationaal accelerator programma.

De Social Entrepreneurship Competition is de eerste internationale competitie die zich focust op sociale innovatie en ondernemerschap in de reissector.

Organisaties die zich willen inschrijven hebben tijd tot 30 april 2021. 10 geselecteerde bedrijven zullen gedurende 10 weken worden klaargestoomd om hun ideeën te finetunen en te pitchen bij potentiële investeerders.

Elke week een overzicht van de laatste Travel Trends? Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Categorieën
Blog

Investeert de toeristische sector in Thailand binnenkort in snellere vaccinatie?

In Thailand is één op zes inwoners tewerkgesteld in de toeristische sector. In een ruimer kader blijkt dat 60% van de inwoners van Thailand afhankelijk is van inkomsten die rechtstreeks gelinkt kunnen worden met de toeristische sector.

Het spreekt voor zich dat de coronacrisis dus een stevige impact laat op de Thaise economie. Uit schrik dat Thailand toeristen zal verliezen aan andere landen die sneller vaccineren zet de toeristische sector de regering hoe langer hoe meer onder druk.

Zo geven Minor International and Asset World Corporation, twee zwaargewichten van de lokale toeristische sector, aan dat ze bereid zouden zijn mee te investeren in het (snel) vaccineren van hun personeel.

Our demand is for the government to let in vaccinated tourists by July 1 without quarantine. For Phuket to be the pilot and vaccines to be allocated to workers in tourism services there.

Marisa Sukosol, president of Thai Hotels Association and executive vice president of Sukosol Hotels

We’re still waiting to vaccinate our staff and we, as with other hotels and companies, would only be happy to pay any private hospital to vaccinate them, reducing the pain for the government and increasing the speed of vaccination.

William Heinecke, founder and chairman, Minor International,

Can we survive another three, four, five months without tourists? We know that in Samui and Phuket some of the business will not open again. More people are dying from no income than the coronavirus.

Asset World’s Vanden Auweele

Elke week een overzicht van de laatste Travel Trends? Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Categorieën
Blog

Solo Female Travellers Club groeide afgelopen jaar exponentieel: veiligheid nog steeds de grootste bezorgdheid bij vrouwen

Solo Female Travellers Club, een online community van 80.000 alleenreizende vrouwen, onderzocht de meest recente reistrends bij haar leden die er alleen op uit trekken in de wereld.

Het afgelopen jaar groeide Solo Female Travellers Club exponentieel van 15.000 naar 80.000 leden door een gerichte content en community strategie. Wekelijks worden er bijvoorbeeld meerdere Facebook-lives georganiseerd om hun doelgroep te informeren en inspireren over thema’s zoals klimaatneutraal reizen.

Uit de studie bij 5.000 leden uit meer dan 100 verschillende landen blijkt dat veiligheid de grootste zorg is bij 73% van de vrouwen die alleen reizen. Zelfs 64% van de ervaren reizigsters geeft aan dat veiligheid hun grootste zorg is tijdens het reizen.

Veiligheid is daarom een van de grootste redenen om in te tekenen op een groepsvakantie, naast de mogelijkheid om andere mensen te leren kennen en je te laten inspireren door gelijkgestemden.

Vrouwen die alleen op vakantie gaan hechten een groot belang aan online communities en reisblogs.

Opvallend is het grote wantrouwen in influencers. Eén op vier geeft aan dat ze berichten van influencers met een korreltje zout nemen.

De grootste beweegreden om er alleen op uit te trekken is het gevoel van vrijheid (57%). 38% ziet een solo reis als een uitdaging in haar leven, 23% gaat alleen op vakantie als bewuste me-time.

Elke week een overzicht van de laatste Travel Trends? Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Categorieën
Blog

Record investering van $ 12M in content productie voor Tourism Australia

De Toeristische Dienst van Australië investeert niet minder dan 12 miljoen dollar om video’s en foto’s te laten maken van +1.800 toeristische attracties. Dit is de grootste investering ooit in content-marketing door Tourism Australia.

Door de coronacrisis hebben veel toeristische organisaties zelf weinig tot geen budget te investeren in kwalitatief beeldmateriaal. Uit studies van Tourism Australia blijkt echter dat visuele beelden een van de belangrijkste factoren zijn om consumenten te inspireren in kritieke stadia van hun online beslissingsproces.

“Daarom hebben we ons ten doel gesteld om beelden en beeldmateriaal van hoge kwaliteit vast te leggen dat de beste toeristische ervaringen uit elke hoek van Australië laat zien en deze echt tot leven te brengen voor consumenten en handelspubliek”, aldus Phillipa Harrison (managing director).

Elke deelnemende partij ontvangt tussen de 100 en 200 foto’s en video’s, die kunnen gebruikt worden op de website, in brochures of op sociale media.

Elke week een overzicht van de laatste Travel Trends? Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Categorieën
Blog

Ryanair lanceert de Travel Wallet: verzamelpunt voor al jouw covid-documentatie

De Ierse vliegtuigmaatschappij had al langer aangekondigd dat ze een functie binnen hun applicatie gingen installeren waar testresultaten, vaccinatiebewijzen en andere documenten kunnen in worden opgeslagen worden.

Dat doen ze omdat ze geloven dat de reisbeperkingen tegen de zomer zullen versoepelen, maar dat overheden te traag zullen schakelen om dergelijke app te laten ontwikkelen.

Many customers will be taking their first holiday in over a year, adhering to new travel guidelines and this C-19 Travel Wallet allows customers to store all of their Covid documents such as PCR test results, passenger locator forms and vaccine certificates in the one location with zero fuss or paperwork to worry about.

Director of marketing at Ryanair: Dara Brady

Elke week een overzicht van de laatste Travel Trends? Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Categorieën
Blog

Always out of office: hoe trek je als bestemming digitale nomaden?

Verschillende trendrapporten (zoals deze of deze) wezen ons erop dat de grenzen tussen vakantie en werk zullen verdwijnen. Vandaag is het voor vele bestemmingen een noodzaak om sterk op deze niche in te zetten.

In een interessante LinkedIn blogpost deelt Simon Lewis – die al jarenlang werkt vanop afstand – hoe bestemmingen zich aantrekkelijker in de markt kunnen zetten voor digitale nomaden.

De belangrijkste tips?

1. Zorg ervoor dat een werkvisa makkelijk toegankelijk is.

2. Bouw lokale communities zodat digitale nomaden elkaar makkelijk kunnen bereiken.

3. Bouw accomodaties die aangepast zijn aan de noden van de werkende reiziger.

4. Een snelle, goedkope en betrouwbare internetverbinding moet overal makkelijk te vinden zijn.

5. Begeleid bezoekers in het optimaal inplannen van hun vrije tijd, weg van werk en technologie.

Elke week een overzicht van de laatste Travel Trends? Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Categorieën
Blog

Airbnb test met Flexible Search voor reizigers

Airbnb introduceert vandaag Flexible Search. Gebruikers die een vakantie willen boeken hoeven op die manier geen exacte datums meer in te geven wanneer ze op zoek gaan naar een accomodatie.

In plaats daarvan kunnen reizigers zich laten inspireren voor een willekeurig weekendje weg, een vakantie van een week of een vakantie van een maand of langer, zonder specifieke datums in te stellen.

Uit het nieuwe trendsrapport van Airbnb blijkt dat het voor een kwart van de Amerikanen weinig uitmaakt wanneer ze op vakantie trekken. In 2021 stelde – tot nu toe – meer dan een derde van de gebruikers zich flexibel wat betreft afreisdata.

Met Flexible Search kunnen gebruikers weer dromen van vakantie zonder een concrete periode in gedachte te hebben. “Die klassieke manier van zoeken en boeken op basis van concrete data is voorbij”, aldus Airbnb.

Ook voor de hosts van Airbnb is de functie best interessant, aangezien het de visibiliteit van elke accomodatie zienderogen zal vergroten.

Elke week een overzicht van de laatste Travel Trends? Schrijf je in op onze nieuwsbrief.