Categorieën
Blog

‘Pin je punt’ verzamelt nuttige info voor fietsers en wandelaars 

Wie al eens gebruikt maakt van een fiets- of wandelapp weet dat heel wat nuttige informatie vaak ontbreekt op die kaarten. Denk maar aan laadpunten voor e-bikes, openbare toiletten, picknickplaatsen om te lunchen of een speeltuin voor kinderen. 

Met ‘Pin je punt’ verzamelt en digitaliseert Toerisme Vlaanderen samen met de Vlaamse provincies daarom alle nuttige locaties in Vlaanderen. Bekende Vlaming Sam De Bruyn roept alle fietsers en wandelaars alvast op om zelf ook hun plaatsen te delen. 

Schrijf je in op de nieuwsbrief van Travel Trends en ontvang onze updates in jouw mailbox

Categorieën
Blog

Daymaker Travel App biedt gepersonaliseerde reisinspiratie

“Iedere keer als ik op vakantie vertrok raakte ik gefrustreerd omdat de vakantietips die online terugvond heel gefragmenteerd waren of totaal niet aansloten bij hoe ik graag reis”, aldus Nico Mullens, Co-Founder van Daymaker

Daymaker is een platform waar bezoekers zowel tips kunnen zoeken als delen. Zoek ja naar reisinspiratie voor een bepaalde bestemming, dan zal je ook enkel maar tips ontvangen van mensen met een gelijkaardig reisprofiel. Op die manier zijn de tips je krijgt veel relevanter.

Op dit moment kan je al zo’n 150 tips terugvinden, tegen eind dit jaar moeten dat er 10.000 zijn en mikt de app op 30.000 gebruikers. 

Schrijf je in op de Travel Trends nieuwsbrief en ontvang alle updates in je mailbox

Categorieën
Blog

Weekly update: 5 Travel Trends (23 febr. 2022)

Elke week gaat Travel Trends op zoek naar de meest recente ontwikkelingen in de toeristische sector. Ook deze week hebben we opnieuw heel wat nieuwswaardigheden opgepikt.

Eten of drinken bestellen in het vliegtuig met je smartphone

Passagiers bij Corendon kunnen vanaf nu eten of drinken bestellen tijdens de vlucht met hun smartphone, tablet of laptop. Je maakt daarbij gebruik van het AirFi-systeem dat in real-time connectie staat met de voorraad aan producten.

De technologie maakt het mogelijk om de klanten beter te bedienen, het cabinepersoneel efficiënter in te zetten én omzet te creëren.

Must-see: All-In

Gespot op LinkedIn dankzij Vicky Steylaerts, sindsdien op mijn watchlist. ALL-IN volgt Ismail en Hakan, twee nieuwe medewerkers van een all-in hotel.

De film van Volkan Üce brengt op een mooie maar schrijnende manier in beeld hoe de all-in-hotelcultuur al te vaak moet balenceren tussen veranderende normen en waarden van het Westerse toerisme.

Inspirato pass

De Inspirato pass is een abonnement waarmee je voor 2.500 dollar per maand onbeperkt vakanties kan boeken bij aangesloten luxehotels en exclusieve vakantiehuizen. Als abonnee geniet je bovendien van tal van extra voordelen.

Vorige week stond de beurslancering van Inspirato op de agenda. Aandelen van Inspirato zijn sindsdien al vier keer meer waard.

Inspirato telt ondertussen 14.000 leden, 492 accomodaties en haalt jaarlijks 116 miljoen dollar omzet op.

Benidorm populairder dan Londen op TikTok

Dat TikTok het snelst groeiende social medium is van het moment hoeft geen uitleg. Nog steeds wordt de app elke maand meer dan 100.000 keer gedownload.

Het kan als reisorganisatie interessant zijn een kijkje te nemen op het kanaal van Visit Benidorm. Het account telt bijna evenveel volgers als wereldstad Londen, maar heeft ondertussen wel dubbel zoveel likes weten te verzamelen.

Het platform doet het ook goed in adverteerderstermen. 73% van de Europese gebruikers zegt op TikTok inspiratie op te doen en 63% kijkt reclamefilmpjes helemaal uit in afwachting van een volgend filmpje.

Center Parcs in Zuid-Frankrijk: futuristische cottages en moestuinen

Center Parcs opent in mei 2022 een nieuw vakantiepark in het Zuiden van Frankrijk met centraal thema duurzaamheid, natuur en boerenleven.

Er is plaats voor 400 vakantiehuizen, waaronder boerderijen met een eigen werktuin en luxueuze boomhutten. Centraal in het park is er plaats voor een sfeervolle marktplaats waar lokale leveranciers streekproducten zullen aanbieden en bevinden zich gemeenschappelijke moestuinen, typerend voor de regio.

Meer Travel Trends ontvangen? Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Categorieën
Blog

Experiences beats products, of hoe Expedia met ‘Stuff’ de Super Bowl nu al heeft gewonnen

Dit weekend staat de Super Bowl op het programma, dus is het uitkijken naar heel wat advertenties van grote merken die (nieuwe) producten in de kijker te zetten.

Expedia lanceerde daarom een nieuwe campagne die kijkers eraan herinnert dat we de meeste waarde en de mooiste herinneringen halen uit betekenisvolle levenservaringen en momenten.

Om die woorden extra kracht bij te zetten zal Expedia zondag 20 vakanties – gebaseerd op Super Bowl advertenties – wegschenken in de vorm van 120.000 dollar aan Expedia Award Points.

“During the game, we’re turning every other commercial into a chance to travel. Sure, stuff is great, but travel is a more powerful vehicle for meaningful experiences and that’s what we’ve missed over these past few years.”

Hector Muelas, senior vice president of global creative for Expedia

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor meer Travel Trends

Categorieën
Blog

We geven meer geld uit ten voordele van onze mentale gezondheid, ook op vakantie

We hechten meer belang aan mentale gezondheid. Uit recent onderzoek van American Express blijkt nog maar eens dat 80% van alle consumenten wereldwijd meer goede voornemens heeft genomen voor 2022 wat betreft gezondheid en welzijn.

Twee derden van alle ondervraagden geeft aan dat ze meer geld willen spenderen aan producten en diensten die hun fysieke en mentale gezondheid op een positieve manier kan bevorderen.

Ook reizigers hechten anno 2022 meer belang aan hun mentale gezondheid:

– 55% is bereid om meer te betalen voor activiteiten die stress verminderd en mentale rust schenkt

– 76% ziet reizen als een manier om mentaal tot rust te komen

Het is voor reisorganisaties dan ook een enorme opportuniteit om ervaringen aan te bieden die dergelijke verwachtingen ondersteunen. Enkele tips:

– Uit onderzoek blijkt dat we in Europa tot rust komen tijdens wandelen in de natuur

– Slaap is belangrijk, zorg dat jouw klanten op kwalitatieve bedden en matrassen kunnen slapen

– Plan het reisschema van jouw klanten niet overvol, zorg dat er ruimte is om de ervaring ook ten volle te beleven

Deze travel trends via nieuwsbrief ontvangen?

Categorieën
Blog

Vakantiedrang: het zomerseizoen is nu al begonnen

“Vakantiedrang” wordt het woord van het jaar, zo start het recente persbericht van Neckermann.

Zij zien dat Belgen massaal hun zomervakantie zijn beginnen plannen. Maar liefst 75% van al hun boekingen op dit moment zijn voor vakanties deze zomer.

Ook bij Corendon merken ze sinds Kerstmis een gelijkaardige toename van het aantal boekingen:

Sinds Kerst merken we een duidelijke verschuiving van last-minute boekingen voor winterzon naar circa 75% van de boekingen voor de zomerperiode naar de Griekse en Spaanse eilanden.

Thomas Heezen, Head Online Marketing België bij Corendon

Meer nog, bij Neckermann zien ze dat we gemiddeld 12% meer uitgeven aan luxe en comfort in vergelijking met vroeger. Vooral de paasvakantie en de eerste week van juli zijn in trek bij de Belgische toeristen.

Travel Trends nam de proef op de som. Zoektrends van januari zijn nog niet beschikbaar maar onderzoek leert dat er in december al veel meer gezocht werd naar vliegtickets (+82%) en vliegvakanties (+222%) in vergelijking met een jaar geleden.

Meer Travel Trends in jouw mailbox ontvangen?

Categorieën
Blog

Disney ontvangt een patent voor metaverse pretpark

Disney heeft recent een patent ontvangen voor een ‘virtual world simulator’ die het mogelijk moet maken om gepersonaliseerde interactieve attracties aan bezoekers te tonen. De aanvraag dateerde al van 2020.

This is merely a prologue to a time when we’ll be able to connect the physical and digital worlds even more closely, allowing for storytelling without boundaries in our own Disney metaverse.

Bob Chapek, CEO van Disney

In tegenstelling tot heel wat andere gelijkaardige augmented reality projecten willen ze bij Disney geen gebruik maken van een headset, wel van hun eigen mobiele telefoon en een projector.

Op basis van jouw locatie zal een persoonlijke ervaring worden weergegeven die je in 3D kan projecteren in fysieke ruimtes, muren of objecten in het pretpark.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang alle recente Travel Trends

Categorieën
Blog

Femmebnb staat in de Hot 25 Travel Startups van PhocusWire

Elk jaar publiceert PhocusWire een lijst van 25 Travel Startups die we absoluut moeten volgen dat jaar.

Startups die in de lijst voorkomen zouden volgens diverse Travel Experts een grote kans hebben om tijdens deze uitdagende periode van de grond te komen én dankzij hun innoverend karakter ook in de nabije toekomst te blijven groeien.

Femmebnb, voor en door vrouwen

Bij Femmebnb kunnen vrouwelijke reizigers veilige en comfortabele vakantiehuizen boeken bij andere vrouwen. Zo hoopt Femmebnb een label te worden dat de gemoedsrust van alleenreizende vrouwen of vrouwengroepen kan verhogen.

Femmebnb is ook eigenaar van HerCommunity, een platform waar vrouwelijke hosts en reizigers van verschillende cultuur en afkomst contact kunnen leggen met elkaar en waar ze reisplannen kunnen maken met een virtuele reisagente (op basis van artificiële intelligentie).

Femmebnb geeft ook terug aan de maatschappij. Voor elke vakantie die via Femmebnb wordt geboekt worden jonge meisjes in Afrika op diverse manieren ondersteund.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang nieuwe Travel Trends in jouw mailbox

Categorieën
Blog

No More Travel Shaming in 2022

De crisis van het afgelopen anderhalve jaar heeft heel wat impact gehad op het consumentengedrag van de reiziger. Destination Think heeft daarom 9 travel trends voor 2022 opgelijst die bestemmingen en organisaties moeten helpen om meer en beter in te spelen op hun verwachtingen.

No more travel shaming

Zo lijkt er volgens Destination Think een einde te komen aan het schaamtegevoel dat in het begin van de pandemie bij reizigers de kop kwam opsteken. We hebben niet langer het gevoel dat we ons moeten verantwoorden om op vakantie te gaan.

Als het kan én als het mag, dan gaan we simpelweg op vakantie.

Langer op vakantie, naar verre bestemmingen

The Guardian gaat daar nog iets verder in. Volgens hen moeten we ons voorbereiden op een periode waarin heel wat reizigers lange reizen willen maken naar verre bestemmingen. Na 2 jaar eerder beperkte vrijheid te hebben wat betreft onze bestemmingskeuze, zijn fanatieke reizigers nu al bezig met het plannen van een nieuwe droomvakantie.

Flexibele boekingsvoorwaarden

Uiteraard zijn onze gewoontes met betrekking tot het boeken van vakanties ook veranderd. Iedereen verwacht dezer dagen flexibele voorwaarden en terugbetalingen indien een vakantie niet kan doorgaan zoals gepland.

Trip Stacking

Een gevolg van die onzekerheid is Trip Stacking. Een fenomeen dat door New York Times gebruikt wordt voor het geval dat reizigers die flexibele voorwaarden misbruiken om 2 vakanties te organiseren, waarvan ze er last-minute één van annuleren.

Blijf in 2022 op de hoogte van de meest recente travel trends. Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Categorieën
Blog

Deze 3 trends dragen volgens Google het meeste bij aan het herstel van de reissector

In een recent Amerikaans marktonderzoek ging Google op zoek naar het consumentengedrag in de reissector. Samen met IPSOS concludeerden ze dat deze 3 ontwikkelingen de komende periode het meest bijdragen aan het herstel in onze sector.

Life moments

56% van de markt geeft aan dat ze in de komende 2 jaar van plan zijn om te trouwen, te verhuizen of van job te veranderen. Maar liefst 78% van hen geeft aan dat ze omwille daarom meer zullen reizen. Prijs (85%), flexibiliteit (78%) en veiligheid op vlak van COVID (70%) zijn het belangrijkst tijdens het boekingsproces.

Inclusief toerisme

Het onderzoek vond plaats in Amerika. 86% van de bevraagde consumenten van vreemde origine geeft aan dat ze het afgelopen jaar op vakantie zijn geweest. 75% van hen geeft aan dat ze op reis gingen omwille van culturele en ethnische overwegingen. Dat zijn reizigers die op bezoek gaan bij familie of op onderzoek gaan naar hun eigen culturele achtergrond.

Milieu

Het hoeft misschien niet te verrassen, maar consumenten worden zich meer en meer bewust van ecologische impact van reizen. Voor het eerst geeft meer dan 50% van de ondervraagden aan dat hun CO2-uitstoot impact heeft op hun reisbeslissingen.

Online

Geen major trend volgens Google, maar toch in de kantlijn vermeld. Reizigers spenderen 71% van hun voorbereidingen online. 57% doet online inspiratie op voor een volgende reisbestemming.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang de Travel Trends in jouw mailbox