Categorieën
Blog

Deze 3 trends dragen volgens Google het meeste bij aan het herstel van de reissector

In een recent Amerikaans marktonderzoek ging Google op zoek naar het consumentengedrag in de reissector. Samen met IPSOS concludeerden ze dat deze 3 ontwikkelingen de komende periode het meest bijdragen aan het herstel in onze sector.

Life moments

56% van de markt geeft aan dat ze in de komende 2 jaar van plan zijn om te trouwen, te verhuizen of van job te veranderen. Maar liefst 78% van hen geeft aan dat ze omwille daarom meer zullen reizen. Prijs (85%), flexibiliteit (78%) en veiligheid op vlak van COVID (70%) zijn het belangrijkst tijdens het boekingsproces.

Inclusief toerisme

Het onderzoek vond plaats in Amerika. 86% van de bevraagde consumenten van vreemde origine geeft aan dat ze het afgelopen jaar op vakantie zijn geweest. 75% van hen geeft aan dat ze op reis gingen omwille van culturele en ethnische overwegingen. Dat zijn reizigers die op bezoek gaan bij familie of op onderzoek gaan naar hun eigen culturele achtergrond.

Milieu

Het hoeft misschien niet te verrassen, maar consumenten worden zich meer en meer bewust van ecologische impact van reizen. Voor het eerst geeft meer dan 50% van de ondervraagden aan dat hun CO2-uitstoot impact heeft op hun reisbeslissingen.

Online

Geen major trend volgens Google, maar toch in de kantlijn vermeld. Reizigers spenderen 71% van hun voorbereidingen online. 57% doet online inspiratie op voor een volgende reisbestemming.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang de Travel Trends in jouw mailbox

Categorieën
Blog

Is “Introducing the Icelandverse” één van de beste marketingcampagnes van het jaar?

Enkele weken geleden lanceerde Mark Zuckerberg de rebranding van Meta. De overkoepelende organisatie van Facebook zet vanaf nu vol in op de metaverse. Dat is de verzamelnaam van virtuele werelden en augmented reality toepassingen die tot onze verbeelding spreken.

Inspired by Iceland (een overkoepelende marketing organisatie van sterke nationale merken die IJsland promoten) komt nu met een geweldige creatieve parodie op de go-to-market video van Meta.

Rafat Ali, de hoofdredacteur van Skift, was dusdanig enthousiast en bombardeerde ‘The Icelandverse’ prompt tot beste marketingcampagne van het jaar.

De originele Meta-introductie kan je hier ook nog even terugkijken.

Ontvang elke week de meest recente Travel Trends in jouw mailbox

Categorieën
Blog

Black Friday wordt Fair Friday bij TUI

Eind deze maand is het weer zover: dan wordt de ene korting na de andere stuntprijs naar ons hoofd gesmeten. Dat is echter buiten TUI Nederland gerekend: zij dopen Black Friday om tot Fair Friday.

Voor elke Fair Travel – een vakantieconcept met extra aandacht voor omgeving, lokale bevolking en energie – die op vrijdag 26 november wordt geboekt, verdubbelt TUI de persoonlijke bijdrage die wordt geïnvesteerd in duurzame projecten over de hele wereld.

“Wij lanceren Fair Friday omdat wij vinden dat je niet alleen moet praten over wat je wilt bijdragen aan een betere wereld, maar ook iets moet dóen. Zelfs als dat op korte termijn qua verkoop een beetje schuurt; we verkopen tenslotte ook geen vliegreizen meer naar Parijs, alleen nog auto- en treinreizen. Uiteindelijk winnen we er allemaal mee.”

Elke vakantie die op Fair Friday wordt geboekt, levert zo €4 per persoon op voor lokale projecten op diverse vakantiebestemmingen.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang Travel Trends in jouw mailbox

Categorieën
Blog

Wanderful organiseert Wanderfest, een travel festival voor en door vrouwen

Wanderful – de Amerikaanse community die meer dan duizend vrouwelijke reisliefhebbers met elkaar in contact brengt – organiseert in maart volgend jaar een Travel Festival door en voor vrouwen.

De eerste editie van Wanderfest wordt georganiseerd in New Orleans. Op de mainstage delen vrouwelijke reizigers hun ervaringen of zorgen DJ’s, yoga- en fitnessinstructeurs voor inspirerende ervaringen.

Er is ook een marketplace waar reisorganisaties en travel shops jou helpen om jouw volgende vakantie vlekkeloos te laten verlopen. Opvallend is ook de eerste Wanderful Woman Parade waar vrouwelijke reisliefhebbers samen door de stad trekken om feest te vieren.

Ontvang meer inspirerende Travel Trends, schrijf je in op onze nieuwsbrief

Categorieën
Blog

Innoveren bij de NMBS

Het Gentse digital product studio In The Pocket organiseert van 19 tot 21 oktober Studio Shift: een online radioshow rond digitale trends en innovaties.

Vandaag hadden ze Stefan Costeur van NMBS te gast. Hij leidt sinds 2019 het Digital Lab van de NMBS. Daar speuren ze continue naar verbeteringen en innovaties die de customer experience van de reizigers ten goede komt.

Tijdens Studio Shift vertelt hij hoe ze bij NMBS zo snel en efficiënt mogelijk aan meer en betere producten en ervaringen bouwen: van zware digitale ontwikkelingen tot het markeren van silent zones in treinwagons met stickers.

Een leerrijk gesprek over innoveren in complexe en grote organisaties:

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuwe Travel Trends in jouw mailbox

Categorieën
Blog

Volg je de OnlyFans account van Toerisme Wenen al?

Voor zover wij weten is dit de eerste toeristische OnlyFans account, maar misschien hebben we ons nog niet zo goed verdiept in het kanaal.

Toerisme Wenen startte het kanaal als reactie op de vele problemen die de Oostenrijkse musea ondervonden door de richtlijnen rond naaktheid op sociale media.

“Het werd vrijwel onmogelijk om onze bekendste naaktkunstwerken als promotiemateriaal voor onze musea te gebruiken”, vertelt Helena Hartlauer.

Maar daar vond ze dus een creatieve oplossing voor: ‘Vienna’s 18+ content’.

Ohja, wie bekend is met OnlyFans (of wie een excuus zoekt om een profiel aan te maken) kan hier alvast een voorproefje bekijken.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig Travel Trends in jouw mailbox

Categorieën
Blog

37% van alle Belgische e-commerce spend gaat naar Travel & Events

Onderzoek wijst uit dat in de eerste helft van 2021 de totale e-commerce omzet in België is gestegen. En dat heeft het vooral te danken aan de normalisering van de reis- en evenementensector.

In totaal spendeerden de Belgen 5,56 miljard euro aan online aankopen in de eerste zes maanden van dit jaar. Dat is een stijging van bijna 10% in vergelijking met 2020 (bron: BeCommerce).

Het laatste kwartaal waren 37% van alle online aankopen te danken aan diensten zoals toerisme en evenementen. De drie grootste categorieën daarbinnen zijn: vliegtickets, dagtickets voor evenementen en activiteiten en samengestelde reispakketten.

Meer info over het e-commerce onderzoek van BeCommerce vind je hier.

Categorieën
Blog

Steven Van Bellegem en Pascal Coppens vergelijken Booking.com en CTRIP

Steven Van Bellegem en Pascal Coppens vergeleken recent de twee grootste travel apps ter wereld: Booking.com en CTRIP.

Wereldleider Booking.com kan volgens deze User Experience Experts nog wat leren van de grootste Chinese Travel App.

Enkele conclusies

Ondanks dat Booking.com de digitale standaard in de reissector doorheen de jaren heeft verlegd en het gebruiksgemak van de reiziger in al haar processen centraal zet, blijft de klantenrelatie eerder transactioneel van aard.

Veel meer dan Booking.com profileert de Chinese marktleider CTRIP zich als een partner in life voor Chinese reizigers, reisorganisaties én bestemmingen.

CTRIP durft duidelijke standpunten innemen en acties uitvoeren in termen van diversiteit of duurzaamheid. Zo werken er evenveel mannen als vrouwen voor CTRIP, best opvallend voor een Chinese organisatie.

Op het vlak van duurzaamheid stuurt de app haar algoritme bij wanneer blijkt dat het op een bepaalde bestemming te druk zou worden, om toeristen op die manier te overtuigen om voor een andere bestemming te kiezen.

Categorieën
Blog

Dit moet je onthouden van Skift Global Forum

Vorige week stond Skift Global Forum op het programma, daar werden we bij de redactie van Travel Trends om wel meer dan één reden enthousiast over.

Niet enkel is Skift voor ons dé inspiratiebron om op de hoogte te blijven van Travel Trends over de hele wereld. Ruim 18 maanden was het quasi onmogelijk om een fysiek bedrijfsevent te organiseren, vandaag worden we zo enthousiast van een congres dat foto’s delen op LinkedIn de nieuwe restaurant foto’s op Instagram zijn.

Travel Trends was vorige week, weliswaar virtueel, aanwezig op Skif Global Forum. Dit zijn onze 4 Key Takeaways van het congres.

The Return of (Changed) Business Travel

Dara Khosrowshahi (CEO Uber) suggereert dat nationaal business travel snel terug op niveau zal komen. Op internationaal vlak zien we dan weer dat business travel transformeert in een “work from anywhere” cultuur.

Veel internationale bedrijven geven hun werknemers de vrijheid om te werken waar ze willen, verwacht wordt dat die trend nog een tijd aan zal blijven.

Revenge Travel

In een eerder artikel haalden we al aan dat Gen Z meer dan ooit op reis wil gaan als reactie op de maanden van ‘blijf in uw kot’, maar dat geldt ook voor andere generaties.

Volgens de Travel Family Association plant 88% van alle families om binnen de komende 12 maanden opnieuw op vakantie te gaan. Uit studies van Visit Florida blijkt dat de vraag naar vakantie de afgelopen maanden met 6% is toegenomen.

Ben Smith, CEO van Air France-KLM, vertelt dan weer dat er afgelopen zomer meer vluchten en toeristen waren die de verbinding tussen Frankrijk en Griekenland maakten dan in 2019.

Bewuster worden rond inclusiviteit en toegankelijk toerisme

Een opvallende keynote kwam er van Marlene Valle, content creator en oprichtster van Deafinitely Wanderlust.

Via haar blog wil ze de lans breken voor dove toeristen en organisaties er op attent maken hoe je reizen inclusiever kan maken voor mensen met gehoorproblemen of andere beperkingen.

De opkomst van het mondmasker maakte het voor liplezers bijvoorbeeld moeilijker om te communiceren, en daar staan we (niet enkel in de reissector) te weinig bij stil.

Haar hele getuigenis lees je op Skift.com.

Duurzaam toerisme start vandaag

Duurzaamheid was een centraal thema tijdens Skift Global Forum. Veel bedrijfsleiders deelden hun plannen om hun impact op de natuur en de samenleving zo snel als mogelijk te verlagen.

Anthony Capuano, CEO van Marriot International, deelde hun strategie om tegen 2050 klimaatneutraal te worden en Google lanceert binnenkort eco-labels voor hotels die aan hoge milieuvoorwaarden voldoen.

Categorieën
Blog

Gevaccineerd? Dan maak je bij Marriot kans op een gratis vakantie

Lang was Australië coronavrij, maar door de sterk oprukkende Deltavariant zit meer dan de helft van de bevolking van 25 miljoen mensen in een strenge lockdown omwille van een trage vaccinatiecampagne. Slechts een kwart van alle volwassenen is volledig gevaccineerd. Om vaccinacties te bevorderen lanceert Marriott nu een opvallende campagne.

Australische toeristen die volledig gevaccineerd zijn tegen het coronavirus maken kans om 1 van de 5 ‘Ultimate Marriott Bonvoy Packages’ te winnen. Een gratis verblijf in deelnemende Marriott Hotels in Australië, Nieuw-Zeeland, Fiji en Nieuw-Caledonië.

Wie kans wil maken om deze exclusieve vakantie te winnen moet zich inschrijven in het Marriot Bonvoy loyalty programma, in 25 woorden omschrijven wat reizen voor hem/haar betekent én een bewijs van volledige vaccinatie uploaden.