Categorieën
Blog

Het geheim van succesvolle storytelling in toerisme (video)

Wat is het geheim van succesvolle storytelling? Yannick Merckx is founder en travel content creator van Het Is De Merckx, waarmee hij al meermaals in de prijzen is gevallen.

Als travel content creator probeert hij reisliefhebbers op een betrouwbare manier te inspireren. In deze video leer je hoe je effectief en efficiënt een content plan kan opstellen en jouw verhalen online kan delen.

Travel Trend Talks

Travel Trend Talks zijn 10-minuten video’s voor marketeers en ondernemers in de reissector. Op die manier houden we jullie op de hoogte over innovaties en trends in toerisme. Na elke video heb je iets bijgeleerd over een specifiek topic of onderwerp.

Op de hoogte blijven over marketing trends in de toeristische sector?

Categorieën
Blog

Travel Trends lanceert reeks van 10 minuten video’s rond marketing en innovatie in toerisme

Travel Trends lanceert volgende week een reeks van 10-minuten video’s rond marketing en innovatie in de reissector. Schrijf je nu in via het formulier hieronder en we brengen je als eerste op de hoogte!

Voor alle duidelijkheid: dit is géén podcast-format, eerder korte keynotes van interessante ondernemers uit de sector.

Na elke 10 minuten heb je concreet iets bijgeleerd over een specifiek topic of onderwerp. Perfect voor een efficiënte pauze doorheen je werkdag.

De verschillende topics

1. Succesvolle storyteling door Yannick Merckx (content creator en founder van Het is de Merckx)

2. Slow travel door Xavier Leclair (CEO & founder van Slow Cabins)

3. Booking Engine Optimization door Bart-Jan Leyts (CEO & founder van Loreca

4. Inclusief toerisme door Dieter Covent en Julie De Jaeger (CEO & founder van Travitude)

5. Online marketing tips voor 2023 door Frederik De Roo (marketing consultant Travel Trends

Schrijf je nu in, we brengen je volgende week als eerste op de hoogte

Categorieën
Blog

SEA in de toeristische sector: wat kunnen we leren van reisorganisaties die adverteren op populaire zoektermen zoals ‘rondreis Mexico’?

De afgelopen 12 maanden zochten we 105% meer naar rondreizen en verre vakanties. De zoekterm ‘rondreis Mexico’ was het laatste jaar maar liefst 271% populairder dan voordien. Dat hoeft ons niet te verwonderen aangezien het zoekvolume in 2020 en 2021 volledig stil was gevallen.

Maandelijks zoekvolume op zoekterm rondreis mexico
Maandelijks zoekvolume op zoekterm ‘Rondreis Mexico’ (26/10/2022)

De opvallende interesse naar ‘rondreis Mexico’ was voor de redactie van Travel Trends wel reden genoeg om de verschillende SEA advertenties van reisorganisaties onder de loep te nemen en met elkaar te vergelijken.

serp op zoekterm rondreis mexico
Search Engine Result Page op zoekterm ‘rondreis Mexico’ (26/10/2022)

Wie vertrouwd is met Google Ads weet dat de resultaten en advertenties die je te zien krijgt afhangen van het moment van je zoekopdracht. Wie zochten op een woensdagavond in oktober vanuit een Belgische gemeente naar ‘rondreis mexico’.

Koppen en beschrijvingen

Maar liefst 3 van de 4 advertenties die we te zien krijgen sturen ons naar een .nl domein. Alle advertenties die we te zijn krijgen zijn van Nederlandse organisaties.

Elke organisatie legt een andere klemtoon in de titels of koppen. Bewust of onbewust? Het is Google die bepaalt welke titels je te zien krijgt.

Je kan tot 15 verschillende koppen en 4 verschillende beschrijvingen ingeven. In elke advertentie worden maximaal 3 koppen en 2 beschrijvingen vertoond. Mogelijks zorgt Google ervoor dat de advertenties voldoende onderling verschillen.

1. Evaneos zet zowel in de kop als in de omschrijving sterk in op coronadekking, uitstelgarantie en optie tot annuleren.

2. 333travel beweert dan weer dat zij het massatoerisme ontvluchten en beloven jou verborgen parels in Mexico.

3. ANWB zet (vanzelfsprekend) in op ontzorging en service: zij regelen alles van A tot Z voor jou.

4. Riksja Travel trekt dan weer volop de kaart van individuele rondreizen. Zij zijn bovendien de enige organisatie die uitpakken met een duurzame belofte: 100% van jouw CO2-uitstoot zal door hen worden gecompenseerd.

Als reisorganisatie adverteren op Google ads: wat moet je onthouden?

Zorg voor voldoende afwisseling in je koppen en wees daar heel creatief in. Of je het nu leuk vind of niet, Google zal mee beslissen met welke USP je zal communiceren.

Het kan bovendien interessant zijn om bijkomend onderzoek te doen naar de sterkst stijgende zoektrends. Onderzoek leert ons dat ‘individuele rondreis mexico’ een van de sterkst groeiende gerelateerde zoektermen is. Vanuit dat standpunt lijkt Riksja Travel hier als winnaar uit te komen.

Verder zijn mensen op zoek naar regio Yucatan, reizen van 10 dagen tot 4 weken en/of de combinatie met aanvullende bestemmingen zoals Guatemala, Costa Rica of Cuba.

gerelateerde zoektermen voor rondreis mexico
Gerelateerde zoektermen ‘rondreis Mexico’

Verder blijkt hier ook het belang van de verschillende extensies die Google Ads aanbieden. Naast koppen en beschrijvingen kan je ook oa. sitelinks, highlights, afbeeldingen, locatie- en telefoon, lead formulieren, … delen.

Extensies zorgen ervoor dat de kans groter is dat een advertentie in het oog springt of dat je op een advertentie klikt. Of Google jouw componenten toont is afhankelijk van verschillende factoren.

1. Afbeeldingsextensies zorgen voor visuele herkenbaarheid. Evaneos valt hier uit de boot doordat zij als enige geen afbeelding toevoegen aan hun advertentie.

2. Denk goed na over jouw sitelinks. Ook hier kan het interessant zijn om Google Trends en gerelateerde zoektermen te onderzoeken. Voorkom ook vreemde – weinig relevante – sitelinks. In de advertentie van 333travel stellen wij ons bijvoorbeeld vragen rond de ‘strandvakantie’ sitelink.

Vergeet je merknaam niet te vermelden

Het valt ons ook op dat Evaneos en Riksje de enige organisaties zijn waar hun bedrijfsnaam in de koppen vermeld staat. Ondanks dat search advertising vaak wordt afgerekend op conversiewaarde, vinden wij het belangrijk om jouw branding niet uit het oog te verliezen.

Voor zoektermen zoals ‘rondreis Mexico’, is het niet ongebruikelijk dat het een tijd duurt vooraleer toeristen hun vakantie boeken. Gemiddeld heeft een klant 7 touchpoints nodig vooraleer hij tot een conversie over gaat. Door jouw merknaam te vermelden vergroot je de kans dat jouw merk hem zal bijblijven.

Duik nog even in jouw search ads en kijk snel na of je voldoende koppen hebt waar je merknaam in vermeld staan.

Meer marketing tips? Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Categorieën
Blog

Minder boekingen maar wel 17% meer zoekvolume: hoe groot is onze interesse naar skivakanties in 2023?

Het winterseizoen staat voor de deur en jaarlijks neemt de interesse voor skivakanties vanaf augustus toe. Voor het aankomende winterseizoen heerst er echter veel onzekerheid in de reissector. De stijgende inflatie en energieprijzen dwingen skiresorts tot tariefverhogingen. In het nieuws valt dan ook te horen dat toeristen twijfelen over hun jaarlijkse skivakantie. De redactie van Travel Trends nam daarom de zoekvolumes onder de loep aan de hand van historische data uit Google Search Console.

Zoektermenrapport voor skivakantie en skireizen

Hogere zoekvolumes naar skivakanties in vergelijking met 2021

Ondanks alle onzekerheden blijkt dat er vorige maand (september ’22) 17% meer zoekvolume zit op zoektermen zoals skivakantie en skireis boeken, in vergelijking met vorig jaar.

Dat percentage was tijdens de zomer zelfs nog een pak hoger. In de maanden juni, juli en augustus merkten we op dat er tot 39% meer interesse was naar skivakanties dan in 2021.

Minder interesse in skivakanties vergeleken met 2019 én groeiende onzekerheid omwille van energiecrisis en inflatie

Mogelijks is de daling van 39% naar 17% meer interesse wel te wijten aan groeiende onzekerheid bij de consument omwille van de inflatie en energietarieven.

De zoekvolumes van afgelopen maanden zitten wel nog niet op het niveau van voor corona. In vergelijking met 2019 zoeken we nog steeds 32% minder naar skivakanties.

Meer marketing inzichten ontdekken uit de reissector? Schrijf je in op de nieuwsbrief van Travel Trends

Categorieën
Blog

Roadmap to net zero: EasyJet stopt met het compenseren van CO2-uitstoot en zet actief in op reduceren van CO2

EasyJet onthulde deze week “roadmap to net zero”. Een plan waarmee de vliegtuigmaatschappij tegen 2050 tot 78% minder CO2-uitstoot wil produceren, in plaats van de huidige uitstoot te compenseren.

Vanaf december 2022 zullen er geen compensaties meer betaald worden voor de vluchten van passagiers. Dat geld zal in de toekomst wel worden ingezet op nieuwe technologieën en duurzame innovaties die de uitstoot actief kunnen reduceren, zoals waterstof-motoren.

Een van de voornaamste investeringen zal het vervangen van de huidige vloot vliegtuigen zijn, goed voor 15% van de totale CO2 uitstoot van EasyJet. Er zijn al 168 nieuwe vliegtuigen besteld. Daarnaast zullen bestaande vliegtuigen uitgerust worden met duurzame technologieën.

Tegen 2035 wil EasyJet 35% minder CO2 uitstoot produceren per passagierskilometer. Tegen 2050 moet de totale uitstoot met 78% gezakt zijn.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang recente Travel Trends en innovaties

Categorieën
Blog

Gaan consumenten meer besparen op vakanties en vrije tijd?

Google publiceerde recent het Smart Shopper rapport 2022. Dit rapport bestaat sinds 2019 en verzamelt inzichten rond het veranderende gedrag van de markt en de consument.

Ondanks dat het rapport zich niet focust op de reissector, springt 1 heel belangrijke conclusie in het oog:

Rekening houdende met de stijgende prijzen in heel wat sectoren, blijkt dat de consument méér dan waarschijnlijk geneigd is om te besparen op luxe-goederen, etentjes en vakanties.

Bron: Smart Shopper 2022 rapport van Google

Andere highlights uit het rapport:

1. Het marktaandeel van online shopping blijft hoger dan voor Covid.

2. Gebruiksgemak zoals thuislevering blijven belangrijke kenmerken om voor een online markt te kiezen.

3. Er is een lichte toename in de trouwheid van klanten te merken. Prijs, beschikbaarheid en snelheid blijven dé redenen bij uitstek om voor een nieuw merk te kiezen.

4. Consumenten verwachten dat een organisatie zich inzet voor minstens 1 duurzaam of sociaal project.

5. Mobiele website bezoeken en aankopen blijven significant stijgen. Getuige ook de toename aan roamingdata in het buitenland.

Wil je graag het volledige smart shopping rapport inkijken, contacteer ons via frederik@traveltrends.be

Schrijf je in op op de hoogte te blijven over marketing trends in toerisme

Categorieën
Blog

Mobiele datarecords in buitenland breken afgelopen zomer alle records

Emerce.nl en KPN analyseerden het roamingverkeer van de Nederlandse reizigers tijdens de zomer van 2022. Daaruit kunnen we duidelijk afleiden dat er dit jaar meer mensen op vakantie zijn geweest in vergelijking met 2021.

Het roamingverkeer neemt met maar liefst 60% toe in vergelijking met een jaar geleden. De gemiddelde jaarlijkse toename lag eerder tussen de 30% en 50%.

Bron: Emerce.nl

Opvallend: de drukste dagen zijn de zwarte weekends in juli. Op zulke dagen reizen we massaal naar onze bestemmingen en gebruiken we navigatie-apps zoals Google Maps en Waze gebruiken, maar streamen we ook films en muziek.

Interessant, zeker als je weet dat er in België en Nederland nog heel wat online marketing opportuniteiten liggen op kanalen als Waze en Spotify.

Tijdens Skift Global Forum 2022 was Neha Parikh, CEO van Waze, recent te gast als spreker. Zij sprak er openlijk over de dubbele rol van Waze als utility-app met een sterk betrokken achterban aan gebruikers.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte over marketing trends in toerisme

Categorieën
Blog

Starlink voorziet in 2023 stabiel internet op de cruises van Royal Carribean, Celebrity Cruises en Silversea

Tot op heden waren passagiers van cruiseschepen afhankelijk van langzame of haperende verbindingen. Daar steken ze bij Royal Caribbean, Celebrity Cruises en Silversea nu een stokje voor.

Alle huidige en toekomstige schepen van deze rederijen genieten binnenkort van stabiel en betaalbaar internet op zee. Daarvoor doen ze beroep op internetprovider Starlink, een dochterbedrijf van SpaceX en referentieproject van Elon Musk.

De installatie van de vereiste apparatuur begint reeds in september 2022 en wordt naar verwachting afgerond voor de lente van 2023.

Our purpose as a company is to deliver the best vacation experiences to our guests responsibly, and this new offering, which is the biggest public deployment of Starlink’s high-speed internet in the travel industry so far, demonstrates our commitment to that purpose.

This technology will provide game-changing internet connectivity onboard our ships, enhancing the cruise experience for guests and crew alike. It will improve and enable more high-bandwidth activities like video streaming as well as activities like video calls.

Jason Liberty, CEO van Royal Caribbean Group.

Meer innovaties in toerisme? Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Categorieën
Blog

Value for money en het prijsniveau lijkt meer dan voorheen cruciaal voor de mondiale reisconsument

’s Werelds grootste onderzoek naar reisintenties – uitgevoerd in opdracht van het mondiale netwerk van toeristische PR-bureaus TravelLifestyleNetwork (TLN) – toont aan dat consumenten bij het boeken van een vakantie meer waar voor hun geld zoeken en/of op zoek zijn naar een ontspannende ervaring.

Nu de Covid-beperkingen zijn opgeheven in de meeste van de 28 landen die in het onderzoek zijn opgenomen, plant bijna 25% van alle volwassenen een binnenlandse vakanties, terwijl 13% plannen heeft om buiten hun landsgrenzen op reis te gaan.

Van alle continenten lijkt Europa zich het snelst te herstellen, terwijl in Nederland de belangstelling voor een vakantie naar het buitenland groter is dan een Lekker weg in eigen land vakantie.

Het rapport is voor TLN samengesteld door reisdenktank Thrive en marktinformatiebedrijf AudienceNet. Het omvat zowel kwalitatieve interviews uitgevoerd door Thrive als een analyse door AudienceNet van de reacties van 179.446 mensen in 28 landen – waaronder Nederland en België – in het eerste kwartaal van 2022, uitgevoerd door Global Web Index (GWI).

Het rapport laat duidelijk zien hoe de stijgende kosten van levensonderhoud van invloed zijn op elke reisbeslissing die vandaag wordt genomen. Value for money en het prijsniveau lijkt meer dan voorheen cruciaal voor de mondiale reisconsument.

Marcel Baltus, CEO van Baltus Communications – Benelux lid van TLN

Meer onderzoeken en trends uit toerisme? Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Categorieën
Blog

Toerisme in Europa naar schatting op 80% van niveau in 2019

Volgens de laatste UNWTO World Tourism Barometer kende het internationale toerisme een sterke opleving in de eerste vijf maanden van 2022, met bijna 250 miljoen internationale aankomsten.

Europa verwelkomde meer dan vier keer zoveel internationale aankomsten als in de eerste vijf maanden van 2021 (+350%). De regio presteerde bijzonder sterk in april (+458%), als gevolg van een drukke paasperiode.

In Amerika is het aantal aankomsten meer dan verdubbeld (+112%). Het sterke herstel wordt echter afgemeten tegenover de zwakke resultaten in 2021.

De aankomsten blijven in beide regio’s in totaal respectievelijk 36% en 40% onder het niveau van 2019.

Voor Europa wordt verwacht dat de zomermaanden dit optrekken tot 65%-80% van het niveau in 2019.

Het volledige onderzoek van UNWTO lees je hier.

Op de hoogte blijven van Travel Trends?