Categorieën
Blog

Starlink voorziet in 2023 stabiel internet op de cruises van Royal Carribean, Celebrity Cruises en Silversea

Tot op heden waren passagiers van cruiseschepen afhankelijk van langzame of haperende verbindingen. Daar steken ze bij Royal Caribbean, Celebrity Cruises en Silversea nu een stokje voor.

Alle huidige en toekomstige schepen van deze rederijen genieten binnenkort van stabiel en betaalbaar internet op zee. Daarvoor doen ze beroep op internetprovider Starlink, een dochterbedrijf van SpaceX en referentieproject van Elon Musk.

De installatie van de vereiste apparatuur begint reeds in september 2022 en wordt naar verwachting afgerond voor de lente van 2023.

Our purpose as a company is to deliver the best vacation experiences to our guests responsibly, and this new offering, which is the biggest public deployment of Starlink’s high-speed internet in the travel industry so far, demonstrates our commitment to that purpose.

This technology will provide game-changing internet connectivity onboard our ships, enhancing the cruise experience for guests and crew alike. It will improve and enable more high-bandwidth activities like video streaming as well as activities like video calls.

Jason Liberty, CEO van Royal Caribbean Group.

Meer innovaties in toerisme? Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Categorieën
Blog

Value for money en het prijsniveau lijkt meer dan voorheen cruciaal voor de mondiale reisconsument

’s Werelds grootste onderzoek naar reisintenties – uitgevoerd in opdracht van het mondiale netwerk van toeristische PR-bureaus TravelLifestyleNetwork (TLN) – toont aan dat consumenten bij het boeken van een vakantie meer waar voor hun geld zoeken en/of op zoek zijn naar een ontspannende ervaring.

Nu de Covid-beperkingen zijn opgeheven in de meeste van de 28 landen die in het onderzoek zijn opgenomen, plant bijna 25% van alle volwassenen een binnenlandse vakanties, terwijl 13% plannen heeft om buiten hun landsgrenzen op reis te gaan.

Van alle continenten lijkt Europa zich het snelst te herstellen, terwijl in Nederland de belangstelling voor een vakantie naar het buitenland groter is dan een Lekker weg in eigen land vakantie.

Het rapport is voor TLN samengesteld door reisdenktank Thrive en marktinformatiebedrijf AudienceNet. Het omvat zowel kwalitatieve interviews uitgevoerd door Thrive als een analyse door AudienceNet van de reacties van 179.446 mensen in 28 landen – waaronder Nederland en België – in het eerste kwartaal van 2022, uitgevoerd door Global Web Index (GWI).

Het rapport laat duidelijk zien hoe de stijgende kosten van levensonderhoud van invloed zijn op elke reisbeslissing die vandaag wordt genomen. Value for money en het prijsniveau lijkt meer dan voorheen cruciaal voor de mondiale reisconsument.

Marcel Baltus, CEO van Baltus Communications – Benelux lid van TLN

Meer onderzoeken en trends uit toerisme? Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Categorieën
Blog

Toerisme in Europa naar schatting op 80% van niveau in 2019

Volgens de laatste UNWTO World Tourism Barometer kende het internationale toerisme een sterke opleving in de eerste vijf maanden van 2022, met bijna 250 miljoen internationale aankomsten.

Europa verwelkomde meer dan vier keer zoveel internationale aankomsten als in de eerste vijf maanden van 2021 (+350%). De regio presteerde bijzonder sterk in april (+458%), als gevolg van een drukke paasperiode.

In Amerika is het aantal aankomsten meer dan verdubbeld (+112%). Het sterke herstel wordt echter afgemeten tegenover de zwakke resultaten in 2021.

De aankomsten blijven in beide regio’s in totaal respectievelijk 36% en 40% onder het niveau van 2019.

Voor Europa wordt verwacht dat de zomermaanden dit optrekken tot 65%-80% van het niveau in 2019.

Het volledige onderzoek van UNWTO lees je hier.

Op de hoogte blijven van Travel Trends?

Categorieën
Blog

Super-goedkope treintickets in Duitsland besparen 1.8 miljoen ton CO2

Afgelopen zomer liep er in Duitsland een experiment waarbij tickets voor het openbaar vervoer supergoedkoop werden aangeboden. Het resultaat? Ons buurland bespaarde 1.8 miljoen CO2, het equivalent voor een jaar lang stroom voor 350.000 huishoudens.

Een maand openbaar vervoer kostte een reiziger niet meer dan 9 euro. Daarmee kon je door het hele land reizen met de trein, metro, tram en bos.

Het experiment kwam tot stand als politieke reactie op de stijgende energieprijzen en inflatie. Ondanks dat de investering voor de regering navenant is, onderzoekt de Duitse regering de mogelijkheden om de lagere tarieven te verlengen.

Onderzoek wijst uit dat er de voorbije 3 maanden in totaal 52 miljoen tickets werden gekocht (over ca. 83 miljoen inwoners).

1 op 10 gebruikers gaf aan de ze minstens één van hun dagelijkse autoritten inwisselden voor een rit met het openbaar vervoer.

Op de hoogte blijven over de meest recente Trends en innovaties in toerisme?

Categorieën
Blog

Met deze Pinterest-tips haal je meer uit 7 miljoen travel zoekopdrachten per jaar

Elk jaar vinden er zeven miljoen travel-gerelateerde zoekopdrachten plaats op Pinterest. Maar ondanks dat het kanaal heel wat te bieden heeft voor de toeristische sector, spenderen we onze marketingbudgetten voornamelijk op Google en Facebook.

Social media agency Moondust lijst de voordelen van Pinterest op en deelt tips hoe je het kanaal als reisorganisatie kan inzetten.

Waarom moet een reisorganisatie adverteren op Pinterest?

Er zijn heel wat redenen om Pinterest te overwegen in jouw marketing strategie.

– Maandelijks 3 miljoen gebruikers in België.

– Jaarlijks 7 miljoen travel zoekopdrachten waar potentiële klanten inspiratie opdoen of reisplannen maken.

– Gemiddeld 2,5 keer goedkopere traffic dan andere kanalen.

– 75% van de pins zijn afkomstig van merken, maar 50% van de gebruikers heeft niet door dat ze een advertentie te zien krijgen.

Hoe haal je het meeste uit Pinterest als toeristische organisatie?

– Gebruik jouw mooiste beeldmateriaal. Ideaal zijn verticale formaten (1000 x 1500 pixels).

– Video wint ook op Pinterest aan belang, test zeker het Idea Pins format uit.

– Denk aan jouw branding en voeg jouw logo toe als watermerk.

– Pinterest is een zoekmachine, zorg dus zeker ook voor een titel (100 tekens, 40 getoond) en beschrijving (500 tekens, enkel getoond bij openen van de pin).

– Implementeer de Pinterest-tag om de impact van advertenties op te volgen.

– Adverteer aan de hand van minstens 25 zoekwoorden en maak doelgroeplijsten aan.

– 82% van de gebruikers gebruikt enkel de Pinterest app. Zorg dus dat je landingspagina’s mobile friendly zijn.

Blijf op de hoogte van de laatste marketing trends in toerisme, schrijf je in op onze nieuwsbrief

Categorieën
Blog

‘Pin je punt’ verzamelt nuttige info voor fietsers en wandelaars 

Wie al eens gebruikt maakt van een fiets- of wandelapp weet dat heel wat nuttige informatie vaak ontbreekt op die kaarten. Denk maar aan laadpunten voor e-bikes, openbare toiletten, picknickplaatsen om te lunchen of een speeltuin voor kinderen. 

Met ‘Pin je punt’ verzamelt en digitaliseert Toerisme Vlaanderen samen met de Vlaamse provincies daarom alle nuttige locaties in Vlaanderen. Bekende Vlaming Sam De Bruyn roept alle fietsers en wandelaars alvast op om zelf ook hun plaatsen te delen. 

Schrijf je in op de nieuwsbrief van Travel Trends en ontvang onze updates in jouw mailbox

Categorieën
Blog

Daymaker Travel App biedt gepersonaliseerde reisinspiratie

“Iedere keer als ik op vakantie vertrok raakte ik gefrustreerd omdat de vakantietips die online terugvond heel gefragmenteerd waren of totaal niet aansloten bij hoe ik graag reis”, aldus Nico Mullens, Co-Founder van Daymaker

Daymaker is een platform waar bezoekers zowel tips kunnen zoeken als delen. Zoek ja naar reisinspiratie voor een bepaalde bestemming, dan zal je ook enkel maar tips ontvangen van mensen met een gelijkaardig reisprofiel. Op die manier zijn de tips je krijgt veel relevanter.

Op dit moment kan je al zo’n 150 tips terugvinden, tegen eind dit jaar moeten dat er 10.000 zijn en mikt de app op 30.000 gebruikers. 

Schrijf je in op de Travel Trends nieuwsbrief en ontvang alle updates in je mailbox

Categorieën
Blog

Weekly update: 5 Travel Trends (23 febr. 2022)

Elke week gaat Travel Trends op zoek naar de meest recente ontwikkelingen in de toeristische sector. Ook deze week hebben we opnieuw heel wat nieuwswaardigheden opgepikt.

Eten of drinken bestellen in het vliegtuig met je smartphone

Passagiers bij Corendon kunnen vanaf nu eten of drinken bestellen tijdens de vlucht met hun smartphone, tablet of laptop. Je maakt daarbij gebruik van het AirFi-systeem dat in real-time connectie staat met de voorraad aan producten.

De technologie maakt het mogelijk om de klanten beter te bedienen, het cabinepersoneel efficiënter in te zetten én omzet te creëren.

Must-see: All-In

Gespot op LinkedIn dankzij Vicky Steylaerts, sindsdien op mijn watchlist. ALL-IN volgt Ismail en Hakan, twee nieuwe medewerkers van een all-in hotel.

De film van Volkan Üce brengt op een mooie maar schrijnende manier in beeld hoe de all-in-hotelcultuur al te vaak moet balenceren tussen veranderende normen en waarden van het Westerse toerisme.

Inspirato pass

De Inspirato pass is een abonnement waarmee je voor 2.500 dollar per maand onbeperkt vakanties kan boeken bij aangesloten luxehotels en exclusieve vakantiehuizen. Als abonnee geniet je bovendien van tal van extra voordelen.

Vorige week stond de beurslancering van Inspirato op de agenda. Aandelen van Inspirato zijn sindsdien al vier keer meer waard.

Inspirato telt ondertussen 14.000 leden, 492 accomodaties en haalt jaarlijks 116 miljoen dollar omzet op.

Benidorm populairder dan Londen op TikTok

Dat TikTok het snelst groeiende social medium is van het moment hoeft geen uitleg. Nog steeds wordt de app elke maand meer dan 100.000 keer gedownload.

Het kan als reisorganisatie interessant zijn een kijkje te nemen op het kanaal van Visit Benidorm. Het account telt bijna evenveel volgers als wereldstad Londen, maar heeft ondertussen wel dubbel zoveel likes weten te verzamelen.

Het platform doet het ook goed in adverteerderstermen. 73% van de Europese gebruikers zegt op TikTok inspiratie op te doen en 63% kijkt reclamefilmpjes helemaal uit in afwachting van een volgend filmpje.

Center Parcs in Zuid-Frankrijk: futuristische cottages en moestuinen

Center Parcs opent in mei 2022 een nieuw vakantiepark in het Zuiden van Frankrijk met centraal thema duurzaamheid, natuur en boerenleven.

Er is plaats voor 400 vakantiehuizen, waaronder boerderijen met een eigen werktuin en luxueuze boomhutten. Centraal in het park is er plaats voor een sfeervolle marktplaats waar lokale leveranciers streekproducten zullen aanbieden en bevinden zich gemeenschappelijke moestuinen, typerend voor de regio.

Meer Travel Trends ontvangen? Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Categorieën
Blog

Experiences beats products, of hoe Expedia met ‘Stuff’ de Super Bowl nu al heeft gewonnen

Dit weekend staat de Super Bowl op het programma, dus is het uitkijken naar heel wat advertenties van grote merken die (nieuwe) producten in de kijker te zetten.

Expedia lanceerde daarom een nieuwe campagne die kijkers eraan herinnert dat we de meeste waarde en de mooiste herinneringen halen uit betekenisvolle levenservaringen en momenten.

Om die woorden extra kracht bij te zetten zal Expedia zondag 20 vakanties – gebaseerd op Super Bowl advertenties – wegschenken in de vorm van 120.000 dollar aan Expedia Award Points.

“During the game, we’re turning every other commercial into a chance to travel. Sure, stuff is great, but travel is a more powerful vehicle for meaningful experiences and that’s what we’ve missed over these past few years.”

Hector Muelas, senior vice president of global creative for Expedia

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor meer Travel Trends

Categorieën
Blog

We geven meer geld uit ten voordele van onze mentale gezondheid, ook op vakantie

We hechten meer belang aan mentale gezondheid. Uit recent onderzoek van American Express blijkt nog maar eens dat 80% van alle consumenten wereldwijd meer goede voornemens heeft genomen voor 2022 wat betreft gezondheid en welzijn.

Twee derden van alle ondervraagden geeft aan dat ze meer geld willen spenderen aan producten en diensten die hun fysieke en mentale gezondheid op een positieve manier kan bevorderen.

Ook reizigers hechten anno 2022 meer belang aan hun mentale gezondheid:

– 55% is bereid om meer te betalen voor activiteiten die stress verminderd en mentale rust schenkt

– 76% ziet reizen als een manier om mentaal tot rust te komen

Het is voor reisorganisaties dan ook een enorme opportuniteit om ervaringen aan te bieden die dergelijke verwachtingen ondersteunen. Enkele tips:

– Uit onderzoek blijkt dat we in Europa tot rust komen tijdens wandelen in de natuur

– Slaap is belangrijk, zorg dat jouw klanten op kwalitatieve bedden en matrassen kunnen slapen

– Plan het reisschema van jouw klanten niet overvol, zorg dat er ruimte is om de ervaring ook ten volle te beleven

Deze travel trends via nieuwsbrief ontvangen?