Categorieën
Blog

Innoveren bij de NMBS

Het Gentse digital product studio In The Pocket organiseert van 19 tot 21 oktober Studio Shift: een online radioshow rond digitale trends en innovaties.

Vandaag hadden ze Stefan Costeur van NMBS te gast. Hij leidt sinds 2019 het Digital Lab van de NMBS. Daar speuren ze continue naar verbeteringen en innovaties die de customer experience van de reizigers ten goede komt.

Tijdens Studio Shift vertelt hij hoe ze bij NMBS zo snel en efficiënt mogelijk aan meer en betere producten en ervaringen bouwen: van zware digitale ontwikkelingen tot het markeren van silent zones in treinwagons met stickers.

Een leerrijk gesprek over innoveren in complexe en grote organisaties:

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuwe Travel Trends in jouw mailbox

Categorieën
Blog

Volg je de OnlyFans account van Toerisme Wenen al?

Voor zover wij weten is dit de eerste toeristische OnlyFans account, maar misschien hebben we ons nog niet zo goed verdiept in het kanaal.

Toerisme Wenen startte het kanaal als reactie op de vele problemen die de Oostenrijkse musea ondervonden door de richtlijnen rond naaktheid op sociale media.

“Het werd vrijwel onmogelijk om onze bekendste naaktkunstwerken als promotiemateriaal voor onze musea te gebruiken”, vertelt Helena Hartlauer.

Maar daar vond ze dus een creatieve oplossing voor: ‘Vienna’s 18+ content’.

Ohja, wie bekend is met OnlyFans (of wie een excuus zoekt om een profiel aan te maken) kan hier alvast een voorproefje bekijken.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig Travel Trends in jouw mailbox

Categorieën
Blog

37% van alle Belgische e-commerce spend gaat naar Travel & Events

Onderzoek wijst uit dat in de eerste helft van 2021 de totale e-commerce omzet in België is gestegen. En dat heeft het vooral te danken aan de normalisering van de reis- en evenementensector.

In totaal spendeerden de Belgen 5,56 miljard euro aan online aankopen in de eerste zes maanden van dit jaar. Dat is een stijging van bijna 10% in vergelijking met 2020 (bron: BeCommerce).

Het laatste kwartaal waren 37% van alle online aankopen te danken aan diensten zoals toerisme en evenementen. De drie grootste categorieën daarbinnen zijn: vliegtickets, dagtickets voor evenementen en activiteiten en samengestelde reispakketten.

Meer info over het e-commerce onderzoek van BeCommerce vind je hier.

Categorieën
Blog

Steven Van Bellegem en Pascal Coppens vergelijken Booking.com en CTRIP

Steven Van Bellegem en Pascal Coppens vergeleken recent de twee grootste travel apps ter wereld: Booking.com en CTRIP.

Wereldleider Booking.com kan volgens deze User Experience Experts nog wat leren van de grootste Chinese Travel App.

Enkele conclusies

Ondanks dat Booking.com de digitale standaard in de reissector doorheen de jaren heeft verlegd en het gebruiksgemak van de reiziger in al haar processen centraal zet, blijft de klantenrelatie eerder transactioneel van aard.

Veel meer dan Booking.com profileert de Chinese marktleider CTRIP zich als een partner in life voor Chinese reizigers, reisorganisaties én bestemmingen.

CTRIP durft duidelijke standpunten innemen en acties uitvoeren in termen van diversiteit of duurzaamheid. Zo werken er evenveel mannen als vrouwen voor CTRIP, best opvallend voor een Chinese organisatie.

Op het vlak van duurzaamheid stuurt de app haar algoritme bij wanneer blijkt dat het op een bepaalde bestemming te druk zou worden, om toeristen op die manier te overtuigen om voor een andere bestemming te kiezen.

Categorieën
Blog

Dit moet je onthouden van Skift Global Forum

Vorige week stond Skift Global Forum op het programma, daar werden we bij de redactie van Travel Trends om wel meer dan één reden enthousiast over.

Niet enkel is Skift voor ons dé inspiratiebron om op de hoogte te blijven van Travel Trends over de hele wereld. Ruim 18 maanden was het quasi onmogelijk om een fysiek bedrijfsevent te organiseren, vandaag worden we zo enthousiast van een congres dat foto’s delen op LinkedIn de nieuwe restaurant foto’s op Instagram zijn.

Travel Trends was vorige week, weliswaar virtueel, aanwezig op Skif Global Forum. Dit zijn onze 4 Key Takeaways van het congres.

The Return of (Changed) Business Travel

Dara Khosrowshahi (CEO Uber) suggereert dat nationaal business travel snel terug op niveau zal komen. Op internationaal vlak zien we dan weer dat business travel transformeert in een “work from anywhere” cultuur.

Veel internationale bedrijven geven hun werknemers de vrijheid om te werken waar ze willen, verwacht wordt dat die trend nog een tijd aan zal blijven.

Revenge Travel

In een eerder artikel haalden we al aan dat Gen Z meer dan ooit op reis wil gaan als reactie op de maanden van ‘blijf in uw kot’, maar dat geldt ook voor andere generaties.

Volgens de Travel Family Association plant 88% van alle families om binnen de komende 12 maanden opnieuw op vakantie te gaan. Uit studies van Visit Florida blijkt dat de vraag naar vakantie de afgelopen maanden met 6% is toegenomen.

Ben Smith, CEO van Air France-KLM, vertelt dan weer dat er afgelopen zomer meer vluchten en toeristen waren die de verbinding tussen Frankrijk en Griekenland maakten dan in 2019.

Bewuster worden rond inclusiviteit en toegankelijk toerisme

Een opvallende keynote kwam er van Marlene Valle, content creator en oprichtster van Deafinitely Wanderlust.

Via haar blog wil ze de lans breken voor dove toeristen en organisaties er op attent maken hoe je reizen inclusiever kan maken voor mensen met gehoorproblemen of andere beperkingen.

De opkomst van het mondmasker maakte het voor liplezers bijvoorbeeld moeilijker om te communiceren, en daar staan we (niet enkel in de reissector) te weinig bij stil.

Haar hele getuigenis lees je op Skift.com.

Duurzaam toerisme start vandaag

Duurzaamheid was een centraal thema tijdens Skift Global Forum. Veel bedrijfsleiders deelden hun plannen om hun impact op de natuur en de samenleving zo snel als mogelijk te verlagen.

Anthony Capuano, CEO van Marriot International, deelde hun strategie om tegen 2050 klimaatneutraal te worden en Google lanceert binnenkort eco-labels voor hotels die aan hoge milieuvoorwaarden voldoen.

Categorieën
Blog

Gevaccineerd? Dan maak je bij Marriot kans op een gratis vakantie

Lang was Australië coronavrij, maar door de sterk oprukkende Deltavariant zit meer dan de helft van de bevolking van 25 miljoen mensen in een strenge lockdown omwille van een trage vaccinatiecampagne. Slechts een kwart van alle volwassenen is volledig gevaccineerd. Om vaccinacties te bevorderen lanceert Marriott nu een opvallende campagne.

Australische toeristen die volledig gevaccineerd zijn tegen het coronavirus maken kans om 1 van de 5 ‘Ultimate Marriott Bonvoy Packages’ te winnen. Een gratis verblijf in deelnemende Marriott Hotels in Australië, Nieuw-Zeeland, Fiji en Nieuw-Caledonië.

Wie kans wil maken om deze exclusieve vakantie te winnen moet zich inschrijven in het Marriot Bonvoy loyalty programma, in 25 woorden omschrijven wat reizen voor hem/haar betekent én een bewijs van volledige vaccinatie uploaden.

Categorieën
Blog

Amazon Explore lanceert virtuele groepsuitstappen

Amazon introduceerde een jaar geleden Amazon Explore, een nieuwe virtueel platform. Voor $47 een online wandeling langs streetart in Mexico, voor $39 ontmoet je wilde dieren in het Toucan Rescue Center van Mexico.

Elke video wordt gehost door lokale experts en er is de mogelijkheid om via de app ook aankopen te doen die de lokale economie steunen.

Een jaar na lancering komt Amazon met een update. Binnenkort kan je met 7 vrienden – elk vanaf een andere locatie – een virtuele rondleiding krijgen in Hong Kong, Argentijnse kookles volgen vanuit Buenos Aires, koffie leren branden live uit Mexico en een honden rescue center in Costa Rica kunnen bezoeken.

Categorieën
Blog

Here comes ‘Revenge Travel’: het boekingsgedrag van Gen Z uitgelicht

Gen Z is de groep geboren vanaf 1997. Ze groeiden op met een smartphone in de hand én zijn kritischer dan eender welke andere jongerengroep die we ooit hebben gekend. (Of herinneren we ons de schoolstakingen ten voordele van de klimaatverandering niet meer?)

Ondertussen is Gen Z kapitaalkrachtig en zelfstandig genoeg om op vakantie te gaan. PhocusWire en Expedia lijsten daarom enkele kenmerken op die voor Gen Z van belang is bij het boeken van een vakantie.

Veel vertrouwen in OTA’s

66% van de Gen Z jongeren van plan om als reactie op de coronacrisis meer op vakantie te gaan (revenge travel).

Ze zullen daarbij vooral gebruik maken van OTA’s (+31% ivm. 2019). Vooral de dynamic packaging en loyalty programma’s van die organisaties vallen daarbij in de smaak.

Abonnement-formules

Phocuswright meent dat Gen Z ook meer openstaat voor alternatieve boekingsformules zoals vakantie abonnementen.

Gen Z is opgegroeid met abonnementen van Netflix en Spotify. 46% is bereid om tot $100 per jaar (bovenop de vakantiekosten) te betalen voor een vakantie abonnement service.

Diversiteit en duurzaamheid

Volgens Expedia Group verwachten 75% van deze jongerengroep dat een reisorganisatie dezelfde waarden rond inclusiviteit en diversiteit nastreeft, én dat die waarden ook gerespecteerd worden door de locals op hun bestemming.

67% van de Gen Z reizigers is bewust bezig met de ecologische impact van hun vakantie op de planeet.

Categorieën
Blog

Google Maps navigeert reizigers via de meest milieuvriendelijke route

Google Maps zal binnenkort in de Verenigde Staten een functie lanceren die chauffeurs standaard langs de meest milieuvriendelijke route zal navigeren.

Russel Dicker, product director bij Google, zegt dat Google Maps in ongeveer de helft van de gevallen een meer ecologische route kan voorstellen met minimale impact op de trajectduur.

Google zal de milieuvriendelijke route als ‘standaardroute’ aanbieden, tenzij gebruikers zich daar vooraf voor afmelden.

Een interessante update als je het ons vraagt, nu reizigers meer geneigd zijn om er met de wagen op uit te trekken.

Elke week een overzicht van de laatste Travel Trends? Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Categorieën
Blog

YouTube zoekt vanaf nu ook naar fragmenten in video’s

Gisteren deelden we “Six and the City”, de nieuwe trailer van Toerisme Zwitserland. Zoek je binnenkort op YouTube naar video’s over Zürich, dan bestaat de kans dat de zoekmachine jou naar een specifiek fragment van deze video zal sturen.

YouTube wil zijn in-app-zoekmogelijkheden optimaliseren door niet enkel op video-niveau, maar ook op fragment-niveau te zoeken naar jouw zoekopdracht. Je leest er meer over in dit artikel.

Vooral voor longform content is dit interessant. Zo zal het makkelijker zijn voor gebruikers om fragmenten over Malaga te vinden in een ruimere reportage over een rondreis door Andalusië.