Categorieën
Blog

Here comes ‘Revenge Travel’: het boekingsgedrag van Gen Z uitgelicht

Gen Z is de groep geboren vanaf 1997. Ze groeiden op met een smartphone in de hand én zijn kritischer dan eender welke andere jongerengroep die we ooit hebben gekend. (Of herinneren we ons de schoolstakingen ten voordele van de klimaatverandering niet meer?)

Ondertussen is Gen Z kapitaalkrachtig en zelfstandig genoeg om op vakantie te gaan. PhocusWire en Expedia lijsten daarom enkele kenmerken op die voor Gen Z van belang is bij het boeken van een vakantie.

Veel vertrouwen in OTA’s

66% van de Gen Z jongeren van plan om als reactie op de coronacrisis meer op vakantie te gaan (revenge travel).

Ze zullen daarbij vooral gebruik maken van OTA’s (+31% ivm. 2019). Vooral de dynamic packaging en loyalty programma’s van die organisaties vallen daarbij in de smaak.

Abonnement-formules

Phocuswright meent dat Gen Z ook meer openstaat voor alternatieve boekingsformules zoals vakantie abonnementen.

Gen Z is opgegroeid met abonnementen van Netflix en Spotify. 46% is bereid om tot $100 per jaar (bovenop de vakantiekosten) te betalen voor een vakantie abonnement service.

Diversiteit en duurzaamheid

Volgens Expedia Group verwachten 75% van deze jongerengroep dat een reisorganisatie dezelfde waarden rond inclusiviteit en diversiteit nastreeft, én dat die waarden ook gerespecteerd worden door de locals op hun bestemming.

67% van de Gen Z reizigers is bewust bezig met de ecologische impact van hun vakantie op de planeet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *