TalkWalker en Hubspot bundelden recent hun krachten om de social media trends van 2021 te definiëren. Gebaseerd op de meningen en ervaringen van diverse experts en influencers kwamen ze tot enkele gemeenschappelijke conclusies.

Je kan jouw exemplaar van het Social Media 2021 Trendrapport gratis downloaden via deze link.

Hoe pas je als reisorganisatie zelf deze trends toe?

Trend #10: Remixing is the new UGC

Spoor je volgers aan om creatief om te springen met content. Wie deze zomer een foto van zichzelf doorstuurde naar fotograaf Marc Wallican werd door hem gephotoshopt in een unieke droomlocatie.

Trend #9: The four Cs of COVID-19 content

Sociale media zijn het kanaal bij uitstek om reizigers te informeren. Worden alle vakantiehuisjes voldoende gepoetst, is het zwembad open, wat vonden eerdere bezoekers van de ervaring?

Mag het voor jou gerust wat inspirerender? Denk dan terug aan de mooie video’s van toeristische bestemmingen tijdens de eerste lockdown in maart.

Trend #8: Memeric Messaging

Probeer ten gepaste tijde wat humor en memes in je social media updates te verwerken. Filmlocaties kunnen een goede inspiratiebron zijn. Toen Evaneos een Instagram-verhaal publiceerde over een rondreis in IJsland werd de link naar Game Of Thrones mooi verwerkt. Verder zijn memes ook een perfecte manier om op een luchtige manier te reageren op klantenreacties.

Trend #7: Nostalgia marketing

Deze kan niet moeilijk zijn om toe te passen. Droom samen met je volgers terug over mooie vakantieherinneringen. De hashtag #droomnureislater is een mooi voorbeeld.

Trend #6: A little more conversation(al) marketing

Het zijn en blijven onzekere tijden. Reisorganisaties hebben geleerd om ten alle tijde maximaal bereikbaar te zijn. Zorg dat je contactgegevens makkelijk te vinden zijn, installeer chatbots voor F.A.Q., zorg voor updates via WhatsApp of e-mail, …

Trend #5: Social gaming = gaming social

Toerisme Saint Lucia organiseert sinds maart regelmatig 7 Minutes in Saint Lucia. Een livefeed via Instagram met optredens, workshops, yoga-sessies, … om volgers te entertainen.

Trend #4: Old-school marketing for a new market

Reli vakantiehuizen transformeerde vorig jaar hun klassieke brochure naar een inspirerend magazine en diverse e-books. Ook Atelier Africa maakt z’n eigen luxe magazines met longread reportages door reisjournalisten, mooie fotografie, strak vormgegeven en geurend naar papier, lijm en inkt. Een koffietafelboek scoort hoog bij een high-end doelgroep én is bovendien een perfect product om kwalitatieve leads te verzamelen via sociale media.

Trend #3: Social media giants adapt to the new normal

Onderhoud je verschillende sociale media kanalen en durf experimenteren met nieuwe features zoals Instagram Reels en TikTok. Het is de Merckx, wist als een van de eerste Belgische travel influencer zich TikTok eigen te maken.

Trend #2: The rise of digital disinformation

Stel de zaken nooit beter voor dan ze zijn. Wees steeds transparant en eerlijk naar je klanten toe. Merk je dat jouw klanten elkaar bestoken met halve waarheden of onduidelijkheden? Dan is het jouw organisatie om duidelijkheid te schappen. Jij bent de specialist terzake.

Trend #1: The impact of socially conscious audiences

De belangrijkste trend voor 2021. Meer dan verwachten klanten dat organisaties meedenken over sociale thema’s zoals mentale gezondheid, inclusiviteit en social gelijkheid.

Hanan Challouki (Inclusive Communication Expert, geselecteerd voor Forbes 30under30 en host van de podcast ‘Wat Zij Wil’) deelde deze zomer op june.be waarom de reissector daarbij een prominente rol speelt.

Door te reizen krijg je een meer open blik op de wereld. Door andere culturen te leren kennen, leer je dat jouw cultuur niet de standaard is. Want zo leven we wel een beetje: wat wij kennen, is normaal en al de rest valt uit de boot. Maar wij zijn niet het epicentrum van de wereld, of de norm waar iedereen zich naar moet plooien. Er bestaan zoveel verschillende ideeën over wat leven en mens-zijn inhoudt. Daarom pak ik heel graag mijn koffers, omdat ik weet dat ik met heel wat nieuwe bagage en inzichten zal terugkomen.’

Hanan Challouki op june.be

Reizen blijft de meest progressieve uiting van menselijke nieuwsgierigheid. Zie jouw sociale mediakanalen daarom als een middel om mensen een ruimere blik te schenken op de wereld. Zet lokale inwoners in de kijker en spoor toeristen aan om respect op te brengen voor hun dagelijkse gewoontes.

Een mooi voorbeeld is Amazon Explore, waar je virtuele reiservaringen kan beleven en daarmee ook de lokale economie kan steunen.

Elke week een overzicht van de laatste Travel Trends? Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

🚀 Of activeer, net als 200+ travel professionals, wekelijkse updates via WhatsApp via de button rechts onderaan.

Hulp nodig om jouw sociale media meer en beter in te zetten? Neem vrijblijvend contact met ons op.

1 Comment

  1. Hoe komt inclusieve communicatie de creativiteit in de reissector ten goede? (video) - Travel Trends
    november 17, 2020

    […] communicatie is here to stay. Uit een recent social media onderzoek bleek reeds dat klanten zich meer dan ooit bewust zijn over thema’s zoals diversiteit. Van […]

Would you like to share your thoughts?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *